Otydlig utdelningspolicy Industrivärden

Så här lyder Industrivärdens "nya" utdelningspolicy.
För insatta nördar och finansfolk är denna solklar men för majoriteten av ägarna (i antal inte röster), för småägarna är det här en intetsägande utdelningspolicy.
Det är jättesvårt att veta vad man skall vänta sig, det är svårt att förstå innebörden.
Att kommunicera med marknaden på ett lättbegripligt sätt är A och O. Det är viktigt och något ett stort, seriöst bolag skall lägga vikt och tid på.

Den här utdelningspolicyn får underkänt.

Disclaimer: Jag äger Industrivärden.


6 kommentarer:

  1. Vad är det som är konstigt? Man förbehåller sig rätten att dra in eller sänka utdelningen vid behov för att inte få negativt kassaflöde.
    Jag ser igentligen inget konstigt i det och det. Vissa ägare har svårt med det men personligen föredrar jag att dom "lånar" från min utdelningen än att dom ger ut preffar med 7-8% avkastning eller ännu värre en nyemission. Jag har svårt att hitta så hög stabil avkastning och det kostar pengar för alla parter att hantera fler värdepapper.
    Om det var något ratos förra vd gjorde rätt var det just att sänka utdelningen, tror hon var en duktig ekonom men sämre investerare.

    SvaraRadera
  2. Petrusko, vad är din syn på vad det innebär? :) Äger själv industrivärlden och fastnade lite på ditt inlägg.

    Bra att du tog upp det!

    SvaraRadera
  3. Hej Logi,
    Du har misstolkat innebörden av mitt inlägg. Problematiken är att väldigt många ägare inte förstår innebörden av policyn. Inte policyn i sig alltså.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej kronantillmiljonen,
    för att uttrycka det enkelt innebär det att de kommer inte slussa vidare alla utdelningar de erhåller utan behålla en del för att stärka finanser och växa substansvärdet.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Jag antar att det här är ett tecken på att jag börjar bli insyltad i ekonomivärlden, det är knappt att jag reagerar på formuleringen. Men precis som du säger, tittar man på det en gång till så är det ju inte speciellt pedagogiskt formulerat för gemene man. Men det låter avancerat och fint åtminstone!

    Det finns en hemsida vid namn "The Corporate Bullshit Generator", rekommenderar den ett besök då det påminner lite om Industrivärdens formulering.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  6. Håller med om att det otydligt men tänker samtidigt att efter förändringen inför utdelningen i våras lär de vilja hålla samma eller något höjd utdelning ett tag, för att inte skrämma bort aktieägare. 5 kronor borde alltså kunna bli 5 även nästa vår, eller möjligen 5,10. Håller du med?


    Mvh/Jakob

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...