Börsveckan som gått. V37 2016

Senaste börsveckan bjöd på en nedgång om 1,49 procent för OMXS30 vilket tar nedgången vidare från förra veckan som slutade kring 0,75 procent ned. Det är skakigt på börsen och det kan tänkas fortsätta en tid framöver. Index korrelerar starkt med den långa statsräntan och däri bottnar sig skakigheten. Det är räntemarknaden som fladdrar och tar börsen med sig. I veckan som kommer meddelar FED hur de gör med räntan och marknaden räknar med att de lämnar den oförändrad. Såg någon stor analytikerfirma nämna endast 5 procent sannolikhet för höjning.
H&M presenterade sin försäljning för augusti och den var långt under analytikernas prognoser. Nedgången späddes sannolikt på av spekulation i dåliga siffror även för september som ett resultat av rekordvärmen världen över.
Jag är egentligen nöjd med min viktning i H&M men kan tänka mig köpa lite till fast bara om det blir betydligt bättre fyndläge. Senast ökade jag kring 240 kronor och jag tänker mig nog neråt 230 kronor om jag skall köpa ytterligare en slurk.

Några av mina inlägg i veckan:

Jag ökade i Axfood i veckan och denna gången fläskade jag på ordentligt. Länk till inlägget.

Hernhags nya bok om utdelningsinvestering har jag läst och skrivit ett par rader om. Länk.

Realty Income höjde utdelningen och jag skrev kort om det. Länk.

Bloggar och artiklar jag läst i veckan.

Jason Fieber a.k.a Dividend Mantra har ny sajt. Länk till sajten.

Motley Fool skrev om 3 utdelningsaktier att äga för alltid. Länk till artikeln.

Jag har börjat läsa boken Investor 100 år och kommer recensera den här på bloggen när jag är färdig. Boken är stor med massor av sidor så det lär ta sin tid att läsa den. Den har börjat jättebra och jag gillar sättet de flikar in foton och fakta på ena sidan på många av uppslagen.

Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

2 kommentarer:

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...