Nytt ATH för portföljen

Låt mig vara inte ödmjuk här och säga att det har gått bra för petrusko hittills i år.
Idag slog portföljen nytt ATH och dessutom passerade jag ännu en "drömgräns".
Som ni vet pratar jag inte kronor och ören så vi håller det till procent här.
Min avkastning hittills i år är 13,25 procent.

Med en stor portion tur och en del skicklighet har jag lyckats med denna avkastning. Likt föregående år gjorde jag en lyckad omviktning när jag tidigt i somras viktade upp en del preffar som inte bara stigit i kurs mer än index utan dessutom lämnat utdelning också. Ja, just den omviktningen var nog mest tur, jag har ju ingen kristallkula att titta i.

Nu har börsen repat sig lite och framåt har jag fokus på placeringar med relativt låg risk men med utdelningstillväxt, vanliga stamaktier alltså.
Även om det finns mycket att oroa sig för i världsekonomin så snurrar ändå hjulen på. Kommer det en rejäl sättning klarar man sig ändå bra på lång sikt om man satsar på kvalitetsbolag.
Ett uttryck jag gillar starkt är: Buy quality, cry once.
Med det menas att det kan svida när man köper ett kvalitetsbolag, det kostar att köpa kvalitet men det lönar sig.

Johnson & Johnson är ett klockrent exempel på vad jag menar. Det är så hög kvalitet på det bolaget att ögonen tåras. Över 50 år av utdelningshöjningar, låg utdelningsandel, AAA kredit rating osv. Aktien står på All Time High och är inte billig. Men kom ihåg: kvalitetsbolag blir aldrig billiga!
Jag ökade häromdagen mitt innehav i Johnson & Johnson och jag planerar fortsätta med det framöver. Kan hända det visar sig ett dåligt drag på några års sikt men på riktigt lång sikt är jag övertygad om att jag är en vinnare med det här bolaget i portföljen.

Annons:
 

17 kommentarer:

  1. Har du dina innehav i en vanlig depå, isk eller kf? Vilket är mest fördelaktigt egentligen?

    SvaraRadera
  2. Stort grattis! Kloka ord angående att köpa kvalité framför förhoppningabolag.

    Må väl och ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  3. Du borde inte glädjas åt att värdet är på ATH eftersom du ju får betala högre priser för nästkommande köp. Eller har du tänkt göra en pause i dina inköp?
    /a

    SvaraRadera
  4. Halvvägstill5013 augusti, 2016 09:05

    Stort grattis Petrusko!
    Angående avkastningen som visas på Avanza, är det inkluderat utdelningar?

    SvaraRadera
  5. Tack för en bra blogg, och gratulerar till dina framgångar!

    Jag är en nybörjare inom värdepappervärlden. Sitter och räknar nu på en långsiktig plan. Vet du om det finns någon vedertagen åsikt, eller studie, på hur mycket % utdelning man i genomsnitt kan förvänta sig per år?

    SvaraRadera
  6. @Halvvägstill50 Eftersom Petrusko jämför med SIX30 Return Index som inkluderar utdelningar så skulle jag gissa att så är fallet.

    SvaraRadera
  7. Grattis Petrusko.

    Fråga angående din kunskap om utdelningar och Ratos. Varför vågar inte marknaden lita på Ratos och utdelningar. Vad jag förstår har dom bara sänkt utdelningen en gång sen 1993 och det var 2012 tror jag. Ny Styrelseordförande från ÅF som även dom har fin utdelningshistorik som Ratos. Ny VD med mera. Jag tror dom kan komma igen på sikt vad tror du?

    SvaraRadera
  8. Hej Unknown,
    Jag har innehav i alla sorters depå men alla nya köp gör jag i ISK för svenska och KF för utländska. KF är bäst för utländska innehav som lämnar utdelning. Googla petrusko isk för mer info om det.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Hej Utdelningsstugan,
    Tack för det. =)

    En go helg till dig också
    Mvh

    SvaraRadera
  10. Hej a,
    Jag gläds åt många saker. Min portfölj som är på ATH och jag gläds åt att köpa mer aktier till bra pris.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Halvvägs till 50,
    Yes, det är inklusive utdelningar. Avkastningen som Avanza visar för mina konton samt indexet jag jämför mot SIX30RX.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. HEj Anonym,
    ANgående förväntningar på utdelning/direktavkastning så får man vända sig till snitt för börsen. Vad är direktavkastningen för index?

    För S&P500 är den cirka 2% just nu. OMXS30 är längesedan jag kollade men såg siffror nyligen som hävdade bortåt 4,5%.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. HEj anonym,
    Ratos har presterat urusel avkastning i många år nu. Jag hade länge tålamod med dem innan jag beslutade att de inte längre har mitt förtroende. Nu får de bevisa sin affärsmodell och sin skicklighet igen innan de har mitt förtroende åter.

    ANgående deras utdelning så har de inte täckning för den sett till hur innehaven presterar och kassaflöde från dem. Det sunda vore att sänka utdelningen till en uthållig nivå för att sedan arbeta upp den igen. PResterar de bra så kommer de ju snabbt få upp utdelningen igen. Att fortsätta prestera sopdåligt och bränna upp den stora kassan på utdelningar urholkar bolaget och sänker potentialen för framtida avkastning för varje krona som lämnar bolaget.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Aj då, när man börjar titta på portföljen och gör ett inlägg om ATH och inte fokuserar på ATH i utdelningar så börjar man tappa fokus. Bara en varning:)

    Må väl så länge din portfölj är ATH

    Oskar

    SvaraRadera
  15. HEj Oskar,
    Du har en poäng i att det är vad som verkligen betyder för mig. MEn skulle bli lite tråkigt då jag sätter ATH i utdelningar åtminstone 3-4 gånger per månad =)
    VArje gång jag köper fler aktier ökar ju min portföljs totala utdelning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  16. Grattis till en fin utveckling so far! Trevlig helg

    SvaraRadera
  17. Hej Petrusko!

    Grattis tii ATH!!

    Har själv legat och pendlat kring ATH i veckan.
    Alltid kul när det går bra!!

    Vad gäller utdelningarna så är det ju meningen att
    de ska öka månad för månad.
    Där har vi nog en liknande strategi.

    Lycka till i fortsättning!!

    M.v.h. Jojje

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...