Fortsatt ned inledningsvis idag?

Igår stängde S&P500 på -0,64 procent, 2157 vilket är ungefär som den stod kl 1730 när svenska börsen stängde, då stod S&P500 i 2155.
Terminshandeln hos IG indikerar en svagt negativ öppning kring -0,1 procent.

Som jag skrev på twitter häromdagen så är Augusti en riktigt dålig börsmånad om man tittar historiskt. En nedgång kring 2 procent för månaden ligger i korten och vägen dit brukar ju inte vara spikrak. Kanske blir det först minus 6 procent för månaden för att sedan stiga och stänga på "endast" 2 procent minus.

Ja ja, det är svårt att sia om hur dagen skall gå och likaså om månaden skall backa som augusti brukar göra eller om det i år går på ett annat vis. Det är intressant statistik att känna till men inget jag agerar på. Jag fortsätter mitt spår och köper fler och fler aktier för varje månad som går.

Eftersom jag är nettoköpare hoppas jag naturligtvis på en nedgång i augusti, då får jag ju fler aktier för pengarna. På lång sikt går börsen alltid upp. Mitt portföljvärde och börsens rörelser på kort sikt är ointressant och bekommer mig ej.


3 kommentarer:

  1. Hej!

    Du nämnde att du är nettoköpare, och jag har i andra sammanhang stött på begreppet och även begreppet "nettosälja". Vad menas med att Nettoköpa? Kanske oviktig fråga, men har funderat på vad exakt det innebär. Tack för bra blogg!

    SvaraRadera
  2. HEj Anonym,
    Med uttrycket nettoköpare menar jag att jag när dagen är slut äger fler aktier/aktier till ett större värde än igår.
    Jag säljer inget annat för att köpa utan jag använder nytt kapital att köpa fler aktier för.

    En annan sorts köpare är den som säljer ABB för att köpa Atlas Copco tex. I det fallet kan man inte på samma sätt glädjas åt en bred börsnedgång. Om både ABB och Atlas backar lika mycket.

    Som nettoköpare kan man glädjas åt nedgång för då får man mer för pengarna.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Ok, tack för tydligt svar!

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...