Weyerhaeuser

För snart två år sedan skrev jag om Plum Creek Timber och Weyerhaeuser är bolaget de gått samman med under 2016.
Verksamheten är skog och träprodukter som tex Plywood och brädor. De har miljontals hektar skog och förser en rad olika verksamheter med material.
Det är en fin verksamhet och det är tilltalande att äga skog som har ett värde no matter what.

Weyerhaeuser har en direktavkastning på 4,3% och analytikerna i USA är generellt positiva till aktien. Det är en ganska defensiv verksamhet och man skall inte förvänta sig fantastisk raketuppgång. Har man siktet inställt på en hyggligt stabil och "rimlig" avkastning på lång sikt kan denna vara något att kolla närmre på.
För tillfället finns det endast 15 st ägare via Avanza. Ticker för bolaget är WY.
Aktiekursen är just nu $28,73 och utdelningen är $1,24 fördelat på $0,31 per kvartal.

Bolaget är en av USAs allra största privata markägare och man utnyttjar även sin mark genom tex partnerskap med gruvbolag osv där man är med och cashar in pengar på råvaror som partnerbolag tar upp ur backen på deras mark.

Disclaimer: Jag äger inte Weyerhaeuser.


2 kommentarer:

  1. Hej i solskenet!

    Står detta bolag på din bevaknings/köplista?

    Nu står det ju att bolaget cashar in lite på sidan av huvudverksamheten som får anses vara skog.
    Jag gillar som du tanken på att skog alltid har ett värde. Det enda minuset- och risken med levande produkter är ju skadedjur, andra sjukdomar eller till exempel skogsbrand. I värsta fall drabbas företagets tillgångar negativt och eftersom det är just träd så tar det LÅNG tid innan träden vuxit upp igen.
    Nu är ju förmodligen risken i just det här bolaget begränsat eftersom du skriver att bolaget äger miljontals hektar mark.

    Det här inlägget var kanske mer generellt kring hur jag tänker kring levande produkter oavsett om det är skog, fisk eller kött.

    På plussidan för dessa bolag är väl däremot att det är nischat och en entreprenör som sitter i en källare inte startar upp en skogsodling i en handvändning. Något som kan drabba till exempel tech-bolag.

    Hoppas på sol till midsommar! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas,
    Well, den finns inte på min officiella bevakningslista =) men jag är lite intresserad av den. Om flera faktorer skulle slå in samtidigt skulle jag nog inte klara hålla mig ifrån köp. En riktigt låg dollarkurs samtidigt som aktiekursen är låg, det skulle sitta som en smäck.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...