SAS flyger högt

Idag backade SAS preferensaktie ordentligt i spåren av strejken och till viss del pga det sura börsklimatet i övrigt (allt backar idag).
Aktien var nere i 512 kronor och vände och det kliade ordentligt i köpfingret. Jag har funderat mycket på denna hela dagen och då den redan väger hyggligt tungt i väskan lutade jag åt att avstå satsa mer.
Men varför?
Tidigare har jag drömt om att den skall gå under 525 kronor igen som är inlösenkursen om ett par år. Då har jag tänkt att det skall köpas minsann.
Men idag gick SAS preferens under den nivån och jag tvekade, nej jag vågade inte.
Den här strejken är svår att veta vad den kostar SAS mer än att man enkelt kan dra slutsatsen att det kommer kosta mycket. Osäkerheten kring detta fick mig att inte våga satsa mer, kanske rätt det får framtiden utvisa.

Efter att funderat kring SAS och dess preferensaktie under hela dagen kom jag till slut fram till ett par ting.
Jag tror inte att det blir den här strejken som knäcker SAS och dess preff.
Min placering är redan tung så om det går åt skogen kommer det svida. Tanken att sälja nu har inte slagit mig. Det verkar rimligt att öka istället.

Jag är en försiktig general men nu drog jag på mig riskhatten och krämade på med ett rejält gäng SAS preferens utöver de jag redan äger. Risken är jag införstådd i, går det fullständigt åt pepparn svider det men jag har beslutat att jag är villig ta risken. Jag tror inte SAS går under, inte de närmsta åren.

Enligt SME.direkt är väntat rörelseresultat cirka 700 miljoner kronor för innevarande år. En liten fingervisning kring SAS uthållighet i strejken. Utöver dessa 700 miljoner har SAS finanser att klara än mer smäll i den här strejken men en specifik siffra på det har jag ej kollat närmre på.

SAS flyger högt i petruskos portfölj numera. Sett till utdelningens vikt väger den tyngst. Storleksmässigt i värde är den fjärde störst.

Disclaimer: Jag äger SAS preferens.

5 kommentarer:

  1. Den gamla sanningen tycks bestå. Hur blir man enklast dollarmiljonär? Svar: Starta din investeringskarriär som miljardär. Investera i ett flygbolag. Sedan går det snabbt att uppnå målet. Piloterna skall ha 90000kr i månadslön. Passagerarna skall flyga tur och retur till Barcelona för 1200kr. Högtrivsel tycks råda.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  2. Själv ökade jag idag. Men jag har ingen sympati för piloterna. Fy vilka bortskämda .... http://www.expressen.se/dinapengar/sas-piloten-vill-inte-ligga-i-strykklass/

    SvaraRadera
  3. Apotek1arn dubblade innehavet i SAS Pref på kurs 516 kronor idag, så du är inte ensam i båten (eller ska vi säga planet?). SAS Pref är mitt absout största innehav i min kapitalförsäkring. Jag bedömer risken för konkurs som liten och utnyttjade därför dagens kursras. Räknar också med att strejken får en lösning denna vecka.

    Ha en fortsatt fin juni, Petrusko

    /Apotek1arn

    SvaraRadera
  4. Hej Lars,
    Haha, ja det ligger nog mycket i det där. Flygbolag är inget jag skulle vilja äga generellt. Den här preffen med beräknad löptid om cirka två år från dagens datum vågar jag dock satsa på.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej Apotek1arn,
    Strejken över, alles gut! Näe det borde gå vägen med den här preffen. Två år kvar till sannolik inlösen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...