Favorit i repris. Jag har köpt in NCC igen

Jag tror stenhårt på byggsektorn framledes och lite extra på den Svenska i spåren av befolkningstillväxt, urbanisering osv. Det är massvis nya vägar, skolor, vårdcentraler osv som skall byggas. Det är min bedömning att det kommer vara goda tider i många år för byggbolagen, det är inte gjort över en natt att knäcka upp allt nytt som behövs.
Skanska är min favorit i sektorn men den ger inte full exponering mot Sverige eftersom de har så stor verksamhet utomlands. NCC har lejonparten av intäkterna i Sverige och ger således en stark exponering mot den svenska byggsektorn.
De närmsta två åren väntas infrastruktursatsningar på bortåt 50 miljarder kronor bara i Stockholm.

Under slutet sommaren 2014 började jag köpa NCC med planen att bygga upp en hygglig size i min portfölj. När jag våren 2015 gjorde en omallokering i portföljen fick NCC tyvärr stryka med. Jag hade inte hunnit köpa på mig mer än en liten obetydlig slurk. Vi får se hur det blir den här gången... Jag siktar på att ha kring 1% viktning som ett komplement till Skanska. Jag är i uppbyggnadsfasen även i mitt Skanskainnehav men där har jag kommit en bit på vägen.

I år är utdelningen 3 kronor pga att man knoppat av Bonava men nästa år kan den tänkas bli 8 kronor. Utdelningen är tvådelad och en del pyntas på våren och en andra del i november. I år blir det bara en kontant utdelning och det är i november vi får 3 kronor.

Antaget en utdelning om 8 kronor nästa år är direktavkastningen cirka 4,3% på kursen 185 kronor.

Vill man av olika anledningar inte investera direkt i något byggbolag men ändå gillar sektorn kan jag nämna att Industrivärden äger Skanska och det utgör kring 7% av deras portfölj.

Disclaimer: Jag äger Skanska, NCC, Industrivärden.


6 kommentarer:

  1. Vad tycker du om Bonava?
    Något att ha i sin portfölj?

    SvaraRadera
  2. Varför fyller du inte på med Industrivärden om du gillar Skanska och Handelsbanken?

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,
    Jag vill ha exponering direkt i Skanska och Handelsbanken. Nöjer mig inte med det jag får via Industrivärden. Skanska tex väger bara 7% i Industrivärden.
    Dessutom har de två mer pålitlig utdelning samt högre direktavkastning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej Ingenjören,
    Bonava tror jag sannolikt är ett bra bolag men det är inte vad jag söker. Jag vill ha exponering i byggverksamheten.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej Peteusko!

    Jag hittade detta blogginlägg och tänkte passa på ochs ställa en fråga som berör byggbolagen. Jag direktäger JM och NCC, medan Skanska äger jag indirekt via Lundberg. Att det blev JM och NCC handlade främst om att dessa två bolag verkar något ha mer fokuserade verksamheter och, om jag inte missförstått siffrorna helt fel, verkar ha något bättre marginaler, dock så är det sistnämnda något oklart efter NCCs avkonoppning av housing Vidare har båda också bra direktavkastning. Vidare tänkte jag att jag ökar min riskspridning då Lundberg är ett av mina största innehav. Dock har jag hela tiden avundsjukt sneglat åt Skanska. Min fråga är följande, och jag vet att du är biased med tanke på din fäbless för Skanska, hur ser du på dessa 3 bolag? Finns det långsiktigt någon poäng att byta NCC/JM mot Skanska (menar ej kortsiktig kursutveckling). Det som attraherar mig i Skanska är först och främst starka ägare (Lundberg och Industrivärden), fin direktavkastning, geografisk bredd, storlek som tillåter åtagande i stora projekt. Nackdelar är just den utspridda verksamheten och ev. sämre marginaler (?).

    God Fortsättning!
    PS

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...