Volati kompletteringsförvärv via Lomond Industrier

Volati-ägda Lomond Industrier förvärvar Pagnol Gruppen AB. Pagnol redovisade per 2015 en omsättning på 100 miljoner kronor och ett rörelseresultat före avskrivningar om 17 miljoner kronor.
Verksamheten i det förvärvade bolaget är inriktad på hem och trädgård och är en bra match för Lomond tycker jag.
Prislappen om 114 miljoner kronor är rimlig och ger ett nyckeltal om 6,7 ggr EBITA.

Jag tycker det ser ut som ett fint förvärv. Dock medför det att den redan tunga viktningen mot Lomond blir än tyngre för Volati.

Per 2015 stod Lomond enligt proformaberäkning för  34% av EBITA-resultatet och 38% av intäkterna. I och med förvärvet av Pagnol Gruppen kommer Lomond väga ytterligare några procent tyngre. Förvisso har man också gjort kompletteringsförvärv i sitt näst största innehav Besikta men det väger inte upp.

Hur fint Lomond än må vara vill jag se en bättre riskspridning i Volati. Jag tycker alltså Lomond väger alldeles för tungt och nu behöver övriga innehav växla upp samt förvärv som minskar Lomonds vikt i koncernen.

Uppdatering: Den alltid lika trevlige Patrik Wahlén, en av grundarna till Volati hörde av sig och påpekade att Pagnol vid förvärvstillfället hade en nettokassa om 19,4 miljoner kronor. Räknat på en kassafri basis får jag således en EBITA-multipel om dryga 5 gånger. Så jag får nog ändra mig från rimligt pris till riktigt bra pris.

Disclaimer: Jag äger Volati preferens.


1 kommentar:

  1. Hej! Är också ägare i volati pref , skulle gärna ha stamaktier i detta fina bolag, påminner lite om ratos i fornstora dagar.
    Visst man kan tycka lomond väger tyngt, men blev inte diversiering totalt sett lite bättre när man förvärvade pagnol och koncernen blev något större? Om man kan förvärva bolag till så låga multiplar tycker jag nog att man inte ska avstå....
    Vänligen JFG

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...