Utdelningar och nya köp

Igår fick jag utdelning från flera innehav, nästan ett helt sportlag (av någon sort?) preferensaktier pyntade igår utdelning.
Jag skred till verket direkt och köpte fler Skanska för pengarna. Skanska som jag för övrigt bloggade om bara för någon dag sedan, länk till inlägget här: http://petrusko.blogspot.se/2016/05/skanska-utdelningscase-med-god-outlook.html

Idag kom utdelningen från H&M och det är ett stort innehav för mig så idag blir det riktigt rolig shopping. Tror att jag kommer lägga det mesta på den börshandlade fonden iShares International Select Dividend. Jag har mina H&M-aktier i två olika depåer, en del i KF sedan gammalt och en del i ISK där jag gör mina nya köp i bolaget. Så på min KF blir det i sådana fall att jag köper den där iShares-ETFen. Direktavkastningen är cirka 5,5% och utdelningen betalas kvartalsvis för iShares International Select Dividend eller IDV som dess ticker är.

Jag har bloggat om den här ETF:en några gånger tidigare och här är en länk till ett inlägg med en genomgång vad det är för något: http://petrusko.blogspot.se/2016/02/ishares-international-select-dividend.html

Disclaimer: Jag äger alltså: ETFen IDV, H&M och Skanska.


6 kommentarer:

  1. IDV med ca 5,5% utdelning/år låter trevligt, men blir lite skeptisk när jag ser att den har gått back 18% på 3år.

    /Kalle

    SvaraRadera
  2. Skulle vara väldigt intressant att läsa dina tankar kring VYMI jämfört med denna ETF :)

    /A

    SvaraRadera
  3. Hej A,
    VYMI har ingen historik än. Oklart vad direktavkastningen kommer vara ungefär. Ointressant tills man kan göra en sund bedömning av den.


    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Carb för har IDV backat då mycket de senaste åren?

    SvaraRadera
  5. Vad fick dig att öppna en ISK och börja köpa HM där när du redan hade det i en KF? :) Jag sitter själv i en KF men kan inte riktigt förstå fördelen med att byta till en ISK, om man inte gå på stämmor då vill säga.

    SvaraRadera
  6. Hej Leif,
    Jag har fler och större innehav i mitt ISK och således bättre kassaflöde från utdelningar där. Av den anledningen har jag köpt i ISK.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...