Utdelning från H&M och nya köp

Igår kom utdelningen från H&M och det rådde rena feststämningen hemma hos petrusko. Det är mitt näst största innehav och storleken på utdelningen blir därefter också. Party party!

H&Ms utdelning blev 9,75 kronor per aktie och den förblev oförändrad från föregående år. Ur bolagets perspektiv har jag förståelse för det, rent finansiellt är det nice att få ned utdelningsandelen. Det skapar stor styrka för expansion osv.
I mina ögon som utdelningsinvesterare är det inte så kul. H&M utdelningstillväxt har varit rutten de senaste fem åren.

De senaste fem åren har utdelningstillväxten varit 0,5% i snitt per år. På senaste vinsten 12,63 kronor är utdelningsandelen nu cirka 77%. Även om H&M har starka finanser, finfint kassaflöde osv så är det trevligt med lägre utdelningsandel. De klarar utan problem att ligga på den här nivån dock. För innevarande verksamhetsår har SME.direkt en prognos om i princip oförändrad vinst och det är kanske rimligt att förvänta sig en oförändrad utdelning också då. Nästa år väntas högre vinst och en utdelningshöjning för innevarande år kan också ses som ett styrketecken och tro på kommande år. Ja vi får se hur det blir helt enkelt. Min tro på H&M är oförändrad, det är ett fint bolag och de kommer leverera fina vinster och utdelning i flera decennier framöver.

Utdelningen som kom in igår på depån är redan i arbete och skapar avkastning. Jag köpte bla den börshandlade fonden iShares International Select Dividend och K2A preferensaktie.

K2A pref står betydligt högre nu än när jag köpte senast kring knappa 230 kronor. Relativt hela preffsektorn är den nog ganska okej ändå. De flesta preffarna har stigit sedan jag köpte K2A senast kring slutet av januari. Då rådde det lite av en REA kan man säga, jag köpte bla Volati pref för 88,5 kronor samtidigt. Idag står den strax under hundralappen.

K2A preffen är lite längre ut på riskskalan än vissa andra preffar och jag undvek den initialt men de har i snabbare takt än jag trott fått upp kassaflöde och ser nu helt ok ut för en investering tycker jag.

Disclaimer: Jag äger alltså: H&M, IDV, K2A preferens, Volati preferens.


1 kommentar:

  1. Härligt med nya köp och utdelning. Jag äger ju också HM, även om det säkert är en betydligt mindre andel än dig.

    Ha en fantastisk helg!

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...