SSAB nyemission

Jag har inget intresse i SSAB, det är inte ett bra bolag att äga på lång sikt i mina ögon. De står nu inför en nyemission och de största ägarna visar ingen extra tro på caset och tecknar bara det som förväntas av dem som ansvarstagande ägare. De tecknar så deras ägarandel förblir oförändrad.
Behöver inte betyda något men man kan ju utgå från att de skulle teckna mer om de verkligen trodde det är ett bra case.

SSAB har det tufft. När de har goda tider tjänar de massvis pengar och när det är mindre bra eller dåligt är det djup kris för bolaget. Inget jag vill äga, usch och fy.

Min poäng med det här inlägget?
Jag vill dela med mig av mina tankar hur jag skulle agera om jag ägde SSAB och avsåg att behålla dem. Jag tror att man kan få tilldelning i den här nyemissionen utan teckningsrätter och då är det en bra affär att sälja sina teckningsrätter och ta hem vinsten och teckna sig utan rätter. Får man inga så har man ju ändå redan fått värdet av diffen mellan priset i nyemission och vad aktien kostar.
Anledningen att jag tror att man kan få tilldelning utan rätter är just att det är ett dåligt bolag som dessutom har det tufft och marknaden borde inte vara tokhet på att pumpa in mer pengar.

Disclaimer: Jag äger ej SSAB.


1 kommentar:

  1. Oftast är det bättre att sälja aktien om man tror att emisionen inte kommer bli fulltecknad. Vill man ändå ha kvar sin andel i bolaget är det bättre att teckna för sina teckningsrätter. Eventuellt köpa flera och ansöka om tilldelning utan teckningsrätt.
    Dom som vill köpa utan teckningsrätt och tecknar med rätter brukar få i första hand. Räcker det inte till full tilldelning brukar man få i förhållande till det man tecknar med rätter.

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...