Oscar Properties preferens serie b noteras idag

Idag är första dagen för handel i Oscar Properties preferens serie b. Vi småsparare deltog nyligen i en emission av aktier för 25 miljoner kronor och tidigare har några större aktörer köpt för några hundra miljoner till kursen 492,5 kronor.
500 kronor fick vi småsparare betala för aktien som ger 35 kronor utdelning årligen, en direktavkastning om 7%. Rimligt tycker jag, sett till inlösenförfarandet där man som ägare kan begära inlösen i mars varje år och få 500 kronor. Om bolaget begär inlösen är det 550 kronor som gäller.

Jag köper gärna fler men mer än 500 kronor betalar jag inte. Vi får se hur det går, kanske blir det fler redan idag.

Disclaimer: Jag äger både gamla och den nya preferensaktien från Oscar Properties.


7 kommentarer:

  1. Kommer köpa på 475-480

    SvaraRadera
  2. Nån som vet vilket format man ska använda för att importera kurser på svenska preferensaktier från Yahoo Finance till Google Docs? Google Finance verkar inte ha dessa bolag i sin databas.

    SvaraRadera
  3. #1 Lycka till att köpa den för under 500.

    SvaraRadera
  4. Wolf, jag använder detta format:

    =SUBSTITUTE(LEFT(RIGHT(ImportData("http://finance.yahoo.com/d/quotes.csv?s=OP-PREFB.ST&f=l1"),10),6),".",".")

    OP-PREFB.ST är Oscar Preferensaktien som noterades idag.

    Mvh Elizium

    SvaraRadera
  5. Hej! Borde inte detta vara en perfekt preferens att använda avanzas superlån till? Så länge man kan köper till ett pris iaf nära 500?

    SvaraRadera
  6. Hej intresserad,
    Ja, så länge inte Oscar Properties konkar så blir det en bra strategi.
    Borde gå vägen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Jag har länge tänkt på om denna preff är bra eller dålig och min slutsats är

    -------------------
    Den är helt unikt bra (om bolaget inte konkar).
    -------------------

    Därmed skulle jag vilja fråga forumet hur lång tid bolaget kan klara sig om alla bejär tillbaka sina pengar, vi talar om 225 miljoner sek om jag har rätt. Om alla bejär tillbaka pengarna måste oscar finna andra finansieringsmöjligheter på ca 3 månader. Jag antar att oscar är tvingade att återköpa preffen om man så vill. Jag vet att de kan höja räntan över 35kr och det borde locka någon att stanna.

    Jag ser endast en stor nedgång på fastighetsmarknaden som ett hot. Oscar jobbar i projektform mestadels och preffens kapital rullar in efter max ett till ett par år då projekt färdigställs.

    Jag tror man kan vara ganska säker på att man kan få tillbaka pengarna och därmed tror jag att denna preff är mycket bra.

    Ser fram emot några kommentarer på hur stabilt ni tycker att oscar är?

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...