Jag är kung på börsen...



Den 25:e smäller det och petrusko är kung på börsen!
Idag kom nya friska stålar in på lönekontot. Jag förde tidigt i morse över en god del av pengarna till min depå hos Avanza.
Till skillnad mot Magnus Uggla i sin hitdänga Kung för en dag gör jag något vettigt för pengarna men jag är ändå kung, kung av något av betydelse, kung på börsen.

Jag köpte ytterligare ett gäng Xact OMXSB Utd, den börshandlade indexfonden som betalar utdelning. Nu är vi nära utdelningen dessutom, den betalas ut en bit in i juni. Jag skrev nyligen ett inlägg med viktig info och datum för utdelningen för den här fonden. Länk här: http://petrusko.blogspot.se/2016/05/viktiga-datum-2016-utdelning-xact-omxsb.html

Ett annat innehav jag ökade i är Handelsbanken A som steg kraftigt idag. För bara någon dag sedan kunde man köpa för dryga 102 kronor men idag kostar den bortåt 107 kronor. Jag köper regelbundet och får ett bra snitt. Klart att jag hellre pyntat 102 än 107 kronor men det är inget som stör mig värst och heller inget som har så där jättestor betydelse på 20 års sikt.

Jag är mycket hellre kung på börsen.

Disclaimer: Jag äger alltså Handelsbanken och Xact OMXSB Utd.


6 kommentarer:

  1. Hej!

    En fråga angående Castellums nyemission. Utöver aktierna som teckningsrätterna berättigar en till, kan man tydligen även anhålla om att köpa flera aktier för 77 kr/st UTAN teckningsrätter.

    Jag tar för givet att priset per aktie kommer att ligga betydligt högre än 77kr när emissionen är genomförd och avslutad. Är detta en sällsynt chans till en gratis (eller snarare kraftigt rabatterad) lunch på börsen, förutsatt att man får tilldelning?

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Yes man kan teckna sig utan teckningsrätter. I de bra emissionerna som tex Castellum är det oftast i princip noll chans att man får tilldelning på det viset. I de halvbra är det osannolikt där också. I de dåliga är nog chansen att få tilldelning hygglig men den skiten vill man ju inte ha.

    SSAB är inget bra bolag i min värld men det är ju inte ren skit heller som tex Anoto eller Hövding. Jag blir inte förvånad om man kan få tilldelning i SSABs nyemission utan teckningsrätter.

    Jag har flera gånger tecknat mig utan teckningrsätter och hoppats på det bästa men aldrig fått tilldelning.

    Beträffande Castellum så har ett konsortium av banker åtagit sig att teckna de aktier som blir tillgängliga utan teckningsrätter så det är nog helt uteslutet att man kan få där.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hur gick det med "sell in may and stay away"? Anpassar du ditt köpande, eller kör du på som vanligt?

    Magnus

    SvaraRadera
  4. Hej, Nibe gör en split, sista dag imorgon att handla om man vill vara med, vad tror du om det, är kursen för hög nu?
    Mvh
    Anette

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Om man jämför XACT OMXSB Utd och Avanza Zero på 3 år sikt så har XACT gått +14,28% och Avanza Zero + 25,38%. Rätt stor skillnad på en indexfond. Beror det på utdelningen har återinvesterats i Avanza och den räknas med i totalavkastningen?

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    Ja, precis som du är inne på så beror skillnaden på att Avanza zero återinvesterar utdelningen medan Xact OMXSB Utd delar ut den.

    Avanza Zero följer de 30 största bolagen på börsen och det finns ett index för dem där utdelningen är inräknad. Det heter Six30 Return Index och är det som Avanza Zero följer och är lämplitg att jämföra med.

    OMXS30 är samma fast utan utdelningen. Xact OMXSB Utd kan jämföras med detta index då bägge är utan utdelning. Xact OMXSB Utd följer ett bredare index och har presterat bättre än OMXS30 och således också bättre än Avanza Zero om man skulle räkna in utdelningen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...