Elin i #sparpodden


 Häromdagen grät jag en tår på twitter över den dåliga ljudkvalitén i senaste sparpodden som jag stängde av efter någon minut. Tur var ju det för någon tipsade mig om att avsnittet även finns på Youtube. Det verkar vara första avsnittet som de även köer på "tuben" och jag gillar det! Visst, ljudet var ej fantastiskt där heller men absolut mindre dåligt. Det var trevligt att se folket i rutan och jag gillar spelarkontrollerna bättre hos Youtube.

Men, till ämnet. Anledningen att jag är extra tacksam över att jag till slut faktiskt lyssnade på avsnittet är Elin!
I det här avsnittet gästades podden av beteendevetaren Elin Helander och hon var både duktig och intressant. Dock varnar jag er för att anamma hennes tankesätt att översätta utgifter i aktier. Jag har det syndromet och det är jobbigt att köpa ny dator tex när man tänker att det är 30 st Johnson & Johnson.
Moving on; hon tar upp något oerhört viktigt för oss på börsen (övriga livet också förvisso) och det är att reflektera över effekter och utfall av beteende, ditt eget som andras. Väldigt ofta agerar vi inte rationellt på börsen. Vi säljer vårat favoritbolag som vi planerat äga i decennier, för att alla andra gör det. Vi köper den där raketaktien för att alla andra gör det. Det sträcker sig långt djupare än så det här med hur vi agerar och varför. Mycket kokar ner i det här med beteende och hur vi agerar baserat på vad vi vet och vad andra verkar veta osv.
 Jag vågar lova positiva effekter i ditt sparande om du skaffar dig större kunskap och medvetenhet kring detta ämne; beteende och börsen!

Lyssna på avsnittet, jag hoppas du blir taggad. Det finns många böcker på ämnet för den som vill läsa mer. Elin skall tydligen komma tillbaka till podden om ett par avsnitt, Yaay!


1 kommentar:

  1. Håller tummarna för att hon inte knuffar ut ljudteknikern nästa gång, för ljudet var verkligen bedrövligt.

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...