10% tillväxt årligen närmsta tre åren

Idag har jag haft fullt upp och inte spanat så mycket börs förrän nu i kväll. På lunchen tog jag en löptur och missade EFN börslunch men det tog jag precis igen.

Idag pratade de bland annat om analytikernas snittprognos som pekar på cirka 10% årlig vinsttillväxt de närmsta tre åren. Alla i studion var rörande överens om att det är högt.
Och ja, för sjuttsingen det är högt!
De här prognoserna är vad marknaden värderar och betalar utefter. Visst kan vi hoppas att de faller in, en ren indexinvestering skulle ge en jättefin avkastning på tre år i sådana fall. Antaget oförändrad värderingsmultipel bör tex Avanza Zero ge en avkastning om 33-35% för perioden.
Det låter inte så extremt och rimmar hyggligt väl med snittet de senaste femtio åren.

Men, nu är det inget vanligt genomsnittligt börsläge. Vi har ganska höga värderingar och uppenbarligen höga förväntningar. Den extremlåga räntan vet vi inte riktigt hur länge den varar samt effekterna av den på lite längre sikt. Valutan är just nu generellt sett väldigt positiv för de flesta bolagen i verkstadssektorn. Råvarusektorn är inne i riktigt tuffa tider med låga metall och oljepris bla.

Det är inte helt osannolikt att analytikernas prognos slår in men jag tycker det är alldeles för mycket som kan gå snett. Allt det jag nämner här ovan är en risk som kan slå hårt för bolagens vinster och deras värdering. Det finns ingen "margin of safety" som gamle gode Benjamin Graham skulle sagt.

Således konstaterar jag att det är en mycket hög riskvilja när man handlar börsen på en sådan här prognos. Jag vågar mig inte på att spå hur mycket eller lite börsen skall gå upp framöver och för min egen del fortsätter jag precis som vanligt att köpa regelbundet i bra bolag att äga långsiktigt.

Jag har nämnt det tidigare men tar det igen. Begreppet "sell in may and stay away" tror jag gör sig gällande i år. Sommarmånaderna är historiskt dåliga börsmånader. USA står historiskt högt och kan nog backa i den här svaga perioden och ta Sverige med sig. Låt oss hoppas det, då blir värderingen på börsen inte lika utmanande och vi får bättre läge att köpa. Fler aktier för pengarna för min del.

2 kommentarer:

  1. Lägg till lite politisk oro i form av Brexit och USA-val med Trumph som en möjlig president! :) Kan bli fina sommarköp!

    SvaraRadera
  2. Kollar man de olika mymndigheternas prognoser de kommande tre åren så visar dem alla på att börsen kommer gå back och eventuellt vända upp igen 2019, kanske tidigare.

    Kollar man även olika tekniska analyser som varit valida tidigare så är svenska börsen påväg ner och än så länge finns det inte en antydan att den vänder upp.

    Intressant att dessa analytiker går tvärtemot de flesta myndigheter och en hel del andra analytiker som spår nedgång i tre år. Eventuellt en ny finans/börskris.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...