Oscar Properties pref serie B erbjudande allmänheten

Som jag pratat om nyligen kommer nu det väntade erbjudandet till allmänheten och det är ett litet erbjudande där man tar in endast 25 miljoner kronor. Tydligt designat enkom för att få ägarspridning som är ett krav för att få vara noterat på Stockholmsbörsen.
Bakgrunden är att man redan emitterat den här preffen till stora institutionella placerare och utlovat en notering. Detta skedde nyligen och man meddelade att man ansökt om notering av preffen. På den vägen var det uppenbart att ett erbjudande till allmänheten var förestående.

Preffens stats:
Teckningskurs: 500 kronor
Utdelning: 35 kronor vilket ger 7% direktavkastning
Inlösen: 550 kronor på bolagets begäran tidigast 2017. Här kommer dock något som gör denna unik bland de svenska preffarna: Man kan själv begära inlösen i mars månad varje år, då får man 500 kronor utbetalat på sommaren efter stämman. En feature som bör hålla uppe kursen på aktien.
Teckningsperiod: 22-28/4
Beräknad första dag för handel: 16/5

Får jag möjlighet tecknar jag men jag räknar inte med någon vidare tilldelning, det är som sagt bara 25 miljoner de skall ta in så det lär bli fight om aktierna. Avanza är samarbetspartner i erbjudandet så jag räknar med att få erbjudande att teckna aktier.


17 kommentarer:

  1. Gissar att om det blir tilldelning handlar det nog om 5-10st per kund motsvarande 2500-5000kr.
    Nuvarande preffen handlas till 8% direktavkastning, alltså en procentenhet högre. Risken för betalningsinställelse är exakt densamma i bägge preffarna.Är det värt att offra 1% avkastning för att kunna lösa in själv?

    SvaraRadera
  2. Yes U are right.

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,
    Du missar en viktig sak i resonemanget. Antingen tar du för givet att du kan sälja Oscar pref till samma pris du köpt den för eller så glömmer du räkna in det i din totalavkastning.
    Om du köper Oscar pref för 245 kr och vill sälja den efter ett år när kursen backat till 235 kronor så har du inklusive utdelning fått 10 kronor avkastning vilket är 4% totalavkastning.

    Den nya preffen i samma scenario kan du få 500 kr betalt för och du har fått 35 kronor utdelning vilket är 7% totalavkastning.

    Högst teoretiskt exempel, ingen vet vad aktiekursen är om ett år men marknadsräntorna lär inte vara på rekordnivåer i all framtid och när de stiger pressar de ned priset på preffar generellt. Oscar Properties pref b kan du dock alltid få 500 kr för (så länge bolaget inte konkar)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Intressant, har inte riktigt vågat ge mig in på preffar än men denna man kanske skulle anmäla sitt intresse till.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  5. Vill minnas att jag läst att man ska kunna "växla" sina nuvarande preffar till dom nya Oscar-preffarna. Kan det stämma, eller kommer mina nuvarande lösas in eller fortsätt löpa på som vanligt?

    SvaraRadera
  6. Hej! Ja upplägget är verkligen intressant för att skydda sig mot nedsidan, finns det några andra preffar med liknande upplägg ?
    Mer teoretiskt fråga, om bolaget kommer på obestånd kommer man som ägare till denna preff gå före i sin fodran på konkursboet gentemot ägare av den vanliga preffen?
    Som sagt mest teoretiskt för Oscar Properties kommer nog inte ha särskilt mycket tillgångar om de konkar.

    Med vänlig hälsning JFG

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Den här frågan har inte mycket med det här inlägget att göra, men jag funderar på en grej jag tror du har koll på. Jag ligger nämligen till väldigt stor del investerad i svenska aktier, och tänkte bredda mig en smula. Siktar på ett stabilt innehav som jag inte behöver hålla koll på så ofta, då jag helt enkelt inte har tid att följa fler börser än den svenska. Målet är bästa möjliga totala avkastning (kurs+utdelning), men gärna med ngn sorts direktavkastning med jämna mellanrum. Vilket av följande alternativ tror du är att föredra, och varför?

    - Utdelande kvalitets-ETF, funderar på någon av NOBL, WDIV eller SCHD (men vilken!?)
    - Högutdelande ETF, typ SDIV
    - Amerikanskt kvalitetsbolag med konsumentinriktning, funderar främst på J&J, Colgate-P, unilever eller P&G.
    - Ngt med fastigheter, tex realty inc eller northwest Healthcare.

    Tack i förskott! :)

    SvaraRadera
  8. Är det ide att sälja sina nuvarande Oscar prop preffar och köpa dessa istället. Kommer inte dom gamla rasa i värde nu? Vem vill ha dom när dom nya släpps?

    SvaraRadera
  9. Hej Petrusko!
    Jag undrar över dina tankar rkring Saltängen som ger c:a 10% utdelning per år och enligt senaste rapporten ser ekonomin rätt bra ut om jag inte misssförstår det. Har för mig att du kommenterat bolaget förr, men hittar inte länken. De har ett kontrakt med ICA till 2022 och värdet på fastigheten är numera mer än bolagets totala värde (aktievärdet). Jag ha rtankat rätt friskt och undrar hur du ser på risken i bolaget, själv ser jag inga större risker.

    mvh
    Mats

    SvaraRadera
  10. Kommer man kunna teckna sig om man har ISK-konto hos Avanza tror du?

    SvaraRadera
  11. Jag ska då anmäla intresse och köpa en stor kaka. Får hoppas på rejäl tilldelning.

    SvaraRadera
  12. Hej! När kan man anmäla? Ser inget erbjudande på mitt Avanza konto.
    Mvh Filly Nordgren

    SvaraRadera
  13. Hej Anonym,
    De nuvarande preffarna och de nya har olika förutsättningar och inget konstigt i det. De gamla kommer ej rasa i värde pga de här nya. Många stora superbolag i USA har ännu fler preffar utan konstigheter eller ras, Bank of America tex.

    Vilken preff man väljer beror helt på vad man är ute efter.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Hej Mats,
    Saltängen och alla andra fastighetsbolag som bara äger en fastighet är skitbolag. I flera fallen existerar de enkom för att inget seriöst bolag velat köpa fastigheten. Ibland är det så att de kommer från ett större bolag på ett eller annat sätt för att de ej fått sålt fastigheten och de vill frigöra sig från risken.

    Ett långt kontrakt är absolut ingen garanti. En stor och stark hyresgäst kan välja att när som helst flytta sin verksamhet. Med risken att betala hyra för en tom lokal. Kanske blir det tvist och det tar lång tid att lösa. Skitbolag med bara en fastighet har ju inget kassaflöde om hyresgästen inte betalar hyran. Kan tänka mig att det inte är ovanligt att ev hyra betalas efter en tvist är löst, med ränta förstås. Poängen är att det lilla skitbolaget med bara en fastighet har inte cash flow att överleva en tvist kanske.

    Anta en ljusare out come: Hyresgästen väljer att flytta men betalar glatt hyran till kontraktet löper ut. Vad är värdet på den fastigheten då? Hur lätt är det att hyra ut en specialfastighet till en ny kund? Hur lätt är det att sälja den här knepiga fastigheten utan kassaflöde?
    Allt har ett pris och man skall räkna med att det är lågt på en sådan här fastighet.

    Nej, ren skit. Usch och fy.

    Och by the way. sök ingen tröst i ägarboken. Kanske är hyresgästen delägare, kanske är ett stort fastighetsbolag eller en stor fastighetsfräsare delägare. Det finns ingen trygghet i det. De klipper navelsträngen utan att blinka när det gäller så här små skitbelopp.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  15. Hmm, tack för svaret, det är värt att fundera på, såklart. Ett par poänger som jag inte har tänkt på när det gäller risker här, även om jag inte tror på de värsta scenarierna så känns det lite läskigt att det som du säger kan vara svårt att hitta hyresgäster/köpare till en så speciell fastighet. Då hjälper inte att värderingen av fastigheten är fortsatt hög... Hursomhelst ska man antagligen inte vara så girig med att driva upp sin avkastning så man tummar alltför mkt på risken. Får fundera på detta och evetuellt minska innehavet då det numera är mitt näst största.

    mvh
    Mats

    SvaraRadera
  16. Hej,

    Någon som vet var man kan handla dessa preffar???

    SvaraRadera
  17. Tjena Seb,
    imorgon, den 22/4 börjar teckningsperioden och man kan teckna hos Avanza.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...