Nytt innehav, VFC. Fina varumärken!

Idag har jag köpt aktier i bolaget bakom varumärken som LEE, Wrangler, The North Face, Vans och Timberland. Med över 30 stycken starka varumärken i portföljen är VF Corporation en riktigt stark spelare och de har kvitto på det.

Bolaget har funnits kring 115 år och de har höjt utdelningen i över 40 år i följd och är en så kallad dividend aristocrat.

Jag har tittat på bolaget en längre tid och varit starkt attraherad. Dels emotionellt då jag gillar och gärna köper några av deras varumärken men framförallt för det är ett fint bolag på alla sätt och vis.

Utdelningshistoriken är väldigt imponerande med många år av höjningar men det stoppar inte där. De har en låg payout ratio (utdelningsandel) som brukar ligga kring 30 till dryga 40%. Utdelningstillväxten är fenomenala 17% i snitt på både fem och tio år. Det förtjänar ett BOOM! 


 Med så hög utdelningstillväxt dubblas utdelningen på cirka 4 år. Woow eller hur!
Ledningen har som målsättning att vinsten skall öka 10-15% per år och man kan ju räkna med att utdelningen höjs i åtminstone samma takt. Utdelningsandelen har legat väldigt stabilt så långt bak jag ser (+10 år). Lågt och stabilt både i relation till vinsten och det fria kassaflödet.

Men varför köper jag VFC just nu? Jo, aktiekursen har backat rejält och bolaget har helt enkelt blivit billigare. Operationellt går de fortsatt bra och överlevererade på sina mål medan marknaden prisar in oro för freakishly strong dollar, varm vinter, världsekonomin mm. Jag ser det som ett bra tillfälle att köpa ett fantastiskt bolag till ett vettigt pris. Nedan är en graf över kursutvecklingen. Som ni ser har den fallit rejält på kort tid. Det är skillnad på hur en aktie går och hur bolaget går, glöm aldrig det! VF Corp går bra och kommer fortsatt vara ett fantastiskt bolag.


23 kommentarer:

  1. Fint bolag du fiskat upp! Ser ok prissatt också. Tydligen har de ökat på skulderna vilket kan förklara den pessimistiska inställningen till aktien. Kring $50 ser den helt klart köpvärd då utdelningsandelen är riktigt attratiktiv!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Lägger till bolaget på min bevakningslista och ska titta närmare på det inom kort. Ser ju väldigt lovande ut!

    Jag har en wordpressblogg där jag precis lagt till en bloggroll. För just din blogg så får jag dubblerade bilder. Vet inte om jag gjort fel? Kolla själv, bloggrollen finns till vänster på min sida. Ditt senaste inlägg ser rätt ut, men de äldre verkar inte fungera helt perfekt :( Tips?

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Äger ju flertalet kläder från dem och har alltid gillat kvaliten och nu vet jag bolaget bakom som dessutom är en utdelningsmaskin av rang! :)

    SvaraRadera
  4. Låter intressant, men är lite orolig över att köpa utländska aktier. Är det inte skatt osv på utdelningen?

    SvaraRadera
  5. Intressant bolag du har hittat....till och med en snåljävlel som jag har en Northface jacka så här på vintern när det är kallt:-)

    SvaraRadera
  6. Petrusko,

    Jag delar din syn på VFC. Företaget har varit på min radar länge nu, inte minst på grund av deras starka varumärken. De stack rejält våren 2011 (ungefär, taget ur minnet), men har som du skriver handlats ner ordentligt på sistone.

    Ett bra företag vars aktie även den börjar se fin ut.

    Med vänlig hälsning

    Carolus

    SvaraRadera
  7. Hej Petrusko. Du köper ganska mycket usa aktier på sista tiden. Vad säger du på avanza courtage för utländska aktier? Blir det dyrt? Vad tycker du om JJ. Dysney.vpc,procter &gamble,realty incom, istället för global indexfond långsiktigt? Vad kör du för barnspar långsiktigt?
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
  8. Ditt kärninnehav levererar att fint resultat.
    https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/01/20/castellum-visar-upp-resultatlyft.html

    Bara att gratulera till valet av fastighetsbolag.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
  9. På tal om nya innehav som bytte jag ut NOBL mot SCHD idag :)

    Dels för att SCHD verkar vara en mycket fin och billig ETF med fina bolag och bra utdelning med stigande trend och dels för att NOBL är rätt dyr med en märklig kostnadsstruktur som gör att den nu är "rabatterad" och "enbart" kostar 0.35% (vilket redan är rätt mkt i sig) fram till typ oktober. Egentligen skall den kosta kring 0.7%, vilket inte är okej för en passiv fond. Att då sitta med ett stort innehav när de ökar kostnaden känns inte aktuellt.

    Jag hoppas att SCHD visar sig vara ett lika bra val som jag tror och hoppas på.

    Vad tror du?

    /A

    SvaraRadera
  10. Hej petrusko.
    Spännande bolag du hittat.
    Var kollar du deras utdelningshistorik?
    Jag tittade på nasdaq, men där har de en rejäl minskning 2014. Beror det på något speciellt?
    Tack för en bra och inspirerande blogg.

    SvaraRadera
  11. Hej ekonomibloggen,
    Ja och nej. Det dras utländsk källskatt om 15% på utdelningen för Amerikanska bolag i en svensk KF eller ISK. I en KF får du hela detta belopp i retur per automatik om du har Nordnet eller Avanza men det tar ett par år. Via ett ISK kan man kanske få pengarna i retur beroende på en rad faktorer. Enklast är att äga i en KF då får man garanterat max i retur. Har man nu frågor om skatten i ett ISK är det bara att läsa in sig på fett mycket regler och jox hos Skatteverket. Man frågar inte mig, då har man fel förutsättningar från start om man behöver fråga mig och jag svarar ej då det är alldeles för komplext att svara på om och om igen. Jag har historiskt försökt svara och förklara detta och om man är duktig på att googla kanske man hittar det i kommentarsfältet på något av mina inlägg.

    Googlar man petrusko ISK bör man få upp mitt inlägg om ISK vs KF med basinfo samt länk till Skatteverket med fördjupad info.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Hej Anonym,
    Beträffande NOBL kände jag inte till att det är en tillfällig rabatt på avgiften, ber dig länka till infon så jag kan läsa =)
    Blir den 0,7% framöver håller jag med dig att det är för dyrt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Tjena Anonym,
    VFC har gjort flera splittar varav den senaste för något år sedan bara. De har historik på sin sajt.

    I denna länk har du 30 år historik med justering för split: http://www.longrundata.com/

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Du kan läsa om den tillfälliga rabatten på deras hemsida: http://www.proshares.com/funds/nobl.html

    Just nu är rabatten planerad till sista september :/

    Det går även att läsa lite mer om rabatten i deras prospekt.

    Vad tror du om etf:en SCHD? :)

    Låg kostnad, kvalitetsbolag, rätt fin direktavkastning, och en helt ok "vanlig" värdeökning.

    /A

    SvaraRadera
  15. Hej A,
    TAck för länken. Jag läste det finstilta i prospektet och yes, det är klart störande fakta. Att avgiften kan bli 0,58% eller snarare att den är det egentligen men just nu har de en rabatt på den. I september 2016 beslutar de om rabatten skall tas bort eller löpa vidare. Det var även lite annat jag ogillade i det finstilta. Kanske bara disclaimer som aldrig går till verket men ändå en risk.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  16. Hej,
    Klart imponerande utdelningstillväxt! Trots det, direktavkastningen ligger nu pa ca 2.56% vilket är klart under ditt mal där du kan tänka dig ner mot 3% men helst upp mot 5%. Nagra tankar kring det?

    mvh

    SvaraRadera
  17. Hej Svante,
    Jag köpte kring 2,8% direktavkastning. Ett så här fint bolag med så här bra historik och outlook gör jag gärna undantag för och köper för under 3% DA.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  18. Hej petrusko, kursen har fortsatt ner en del. Fyller du på eller har du några nya tankar om företaget sedan sist?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej David,
      Jag får in pengar på min Kapitalförsäkring i februari och om VFC inte stigit nämnvärt till dess är nog planen att öka lite.

      Mvh petrusko

      Radera
  19. Hej Petrusko,

    Jag har en fråga kollade på 4-traders och Nasdaq som säger att Dividend 2016 var 1.33 USD och EPS 2.85 vilket blir strax under 50% i payout ratio och även liknandepayout ratio 2015. Tänkte kolla om det är jag som är fel ute här eller vad du fått informationen om 30-40% payout ratio?

    Länk: http://www.nasdaq.com/symbol/vfc/revenue-eps

    Tack för en grym blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Kollade in deras rapport från 2015 och det ser ut som att de hade ca 47% payout ratio 2014 och 2015?

      http://content.stockpr.com/vfc/db/74/17020/annual_report/VF_Annual_Report_2015-Digital.pdf.

      Radera
    2. Tjena,
      Det är över flera års sikt som utdelningsandelen låg där men senaste året var den kring 46%. Min källa är bolaget men jag minns ej om jag läst i en rapport eller på sajten, det är ett gammalt inlägg detta.

      Mvh petrusko

      Radera
  20. Tack för svar, vet att det är ett gammalt inlägg men tycker att bolaget är intressant speciellt nu när kursen har kommit ner en del.

    Tack för bloggen :)

    /Erik

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...