Mina senaste köp

Igår fredag fortsatte börsen backa och OMXS30 stängde på minus 2,56%. Jag passade på att öka i några innehav. Som vanligt har jag inga likvider utan har utnyttjat Superlånet hos Avanza och betalar av det i efterhand via utdelningar och/eller insättning.

Bolagen jag slog till på var Castellum på 113,7 kronor. Akelius preferens på 281 kronor samt dem börshandlade indexfonden Xact OMXSB Utd på dryga 340 kronor.

Nu har jag köpt ganska mycket hittills i år och detta till stor del via kredit varpå jag kommande vecka kommer ta det lite lugnare. Nu behöver jag få in fler utdelningar och göra insättningar för att belåningen inte skall bli högre än jag är bekväm med. Jag har fortfarande under 10% belåning men målsättningen för året är att den skall vara lägre än året innan och nu har jag ökat den ordentligt.

Man kan ju hoppas att det här börsåret fortsätter i samma anda som det börjat, bäsigt värre alltså. Det bjuder ju på riktigt fint läge att köpa bra bolag till rimliga priser.

12 kommentarer:

  1. "Man kan ju hoppas att det här börsåret fortsätter i samma anda som det börjat, bäsigt värre alltså." Så säger bara en riktig hard-bitten börsveteran :-) Gillar den stilen!
    MVH

    SvaraRadera
  2. Hej Petrusko!

    Vad är fördelen med Xact jämfört med Avanza Zero?

    Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera
  3. Djingis säger: vet inte från vilken kontotyp du reglerar skuldkontot, men kan vara värt att poängtera att det för en ISK är ett mindre bra förfarande att belåna för att sen minska belåningen genom att föra över utdelningsmedel till skuldkontot. Detta då belåningen blir en insättning till ISK:n vilken är skattegrundande, samtidigt som utdelningarna i princip är skattefria.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym,
    Xact OMXSB Utd följer ett bredare index än Avanza Zero. Den går att sälja på sekunden (ava Zero tar en handelsdag).
    Man kan köpa för valfritt belopp. Ava zero är limiterat till 25k åt gången.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Tjena Djingis,
    bra poäng, det skall man hålla koll på. Jag har det i åtanke och agerar på ett sätt som håller nere beskattningen i det hänseendet.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hur jobbat du i övrigt med belåning? Har du nån ytterligare belåning i form av bostadslån etc?

    SvaraRadera
  7. hur fungerar det på Avanza, kvittar de automatisk insättning mot skuld på ISK? Eller sätter man in pengar på kreditkontot för att minska skulden? Är ju klart bättre map skatt, i så fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ringde och pratade med dom (Avanza). Du kan minska skulden genom att stoppa in på kreditkontot, eller på ISKn. Får du ex 400 kr i utdelning så saldot går upp på ISK, så räknas det mot skulden på kreditkontot automatiskt, så du slipper hålla på och ta ut för att sen stoppa in och dubbelbeskattas. Mycket vettigt. Synd bara att de strular med utdelningar på utländska aktier/ETFer. :-(

      Radera
  8. Först tyckte jag att det var inte så smart, men nu ändrar jag syn på det. Däremot tycker jag att man ska ha högre krav och marginal på köp på kredit av flera anledningar främst att man ska betala tillbaka allt. En grej som jag trodde var en nackdel var att man betalar ränta och skatt, men man kan kvitta ränteutgifter (avanza superlån 1,75%) mot schablonbeloppet (1,4% 2016) . Om man köpte t.ex Avanza Zero "skaffar" man 35% av värdet som kreditutrymme. Trots att jag tror på cash kan jag faktiskt tänka mig göra såhär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur menar du att kvitta ränta mot scablonbeloppet. Hur och var gör du det eller sker det per automatik?

      Radera
  9. Hej!

    Vad är din åsikt om STRIKT? Är det något att ha?
    https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/partners/Nordea/STRIKT.html

    Jag tycker det ser väldigt intressant ut, men vet inte om det är något man bör investera i. Vill gärna höra dina tankar kring detta som jag nyligen hittade :)

    SvaraRadera
  10. Tjena anonym,
    Jag tittade snabbt på den där Strikt härom dagen och jag gillar den inte. Det är en syntetisk produkt. Inte som en fond alltså som äger diverse aktier tex. Strikt innehåller värdepapper med motpartrisk osv.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...