iShares Core High Dividend ETF

Jag har snubblat över den här ETF:en flera gånger tidigare men aldrig riktigt fastnat för den. De andra gångerna har jag tittat på den med andra ögon, nu söker jag breda index/indeliknande investeringar och då passar ju denna som en smäck!

Vi börjar med att bränna av några korta stats för fonden:

Ticker: HDV
Avgift: 0,12%
Jämförelseindex: Morningstar Dividend Yield Focus Index
Förvaltat kapital: Cirka $4,3 mdr
Antal innehav: 79 st
Startdatum: 29/3 2011
Utdelningsfrekvens: Kvartalsvis
Direktavkastning: Cirka 3,8%
Kurs: $74,66 (2015-11-08)

 Bland fondens innehav finns det en lång rad stora fina bolag och generellt tycker jag det är en mycket fin portfölj de har. Checka in de tio största innehaven här:

Utdelningen verkar de höja i princip varje kvartal, själva uppger de en direktavkastning om ca 4%. Att jag anger 3,8% ovan beror på att jag räknat på de senaste 4 utdelningarna. Det här är en stark direktavkastning för den här typen av ETF. Det är nog den högsta direktavkastning jag sett i kombination med innehav av riktigt hög kvalitet.

Med låg avgift, hög direktavkastning och en bred portfölj med kvalitetsbolag tycker jag att det här är en riktigt fin ETF. Själv söker jag indexinvesteringar likt den här för att sänka risken i portföljen och samtidigt få fina utdelningar. iShares Core High Dividend ETF hamnar på min köplista.

20 kommentarer:

  1. Vad har fått dig att svänga om och leta indexplaceringar? De tio största innehaven står för över halva fonden och det är bolag som är möjliga att köpa på egen hand också.

    Sen undrar jag även hur du tänker om dollarn, även om det är troligt att den ska upp på kort sikt så är 8.7 kr ganska högt att använda som inköp, speciellt med USA-börser på ATH. Det blir lixom ATH * ATH justerat för växelkursen. Men du kanske inte oroar dig för enskilda köptillfällen utan sprider dem över lång tid?

    Tack för att du name-droppar ytterligare en bra produkt att investera i.

    SvaraRadera
  2. Vilken är favorit ETF:n?

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Tycker denna verkar intressant, passar den bäst på mitt ISK eller KF (här har jag mina utländska udelningsaktier i dagsläget)?

    SvaraRadera
  4. Intressant! Vad skiljde sig i ditt synsätt nu, o hur jämför du denna med ex. Vanguard High Dividend Yield ETF (VYM)?

    SvaraRadera
  5. Tjena
    Intressant med dessa ETFér du skriver om. Är pensionär och funderar att så smått "vandra" över från mkt preffar till dessa ETFér du nämner . Kan väl tänka mig att ha fastighetspreffarna åtminstone ca ett år till el vad tror du ?
    Tycker du att ovannämnda ETf är lämplig för en pensionär att dryga ut pensionen med ?
    Kanske du kan tänka dig själv som en pensionär :-) en stund och då skriva vad du skulle välja som pensionstillskott i form av utdelare.

    Mvh
    Sven

    SvaraRadera
  6. Tjena
    Intressant med dessa ETFér du skriver om. Är pensionär och funderar att så smått "vandra" över från mkt preffar till dessa ETFér du nämner . Kan väl tänka mig att ha fastighetspreffarna åtminstone ca ett år till el vad tror du ?
    Tycker du att ovannämnda ETf är lämplig för en pensionär att dryga ut pensionen med ?
    Kanske du kan tänka dig själv som en pensionär :-) en stund och då skriva vad du skulle välja som pensionstillskott i form av utdelare.
    Har ISK ska jag ha et KF för typ ovannämnda ETF ?

    Mvh
    Sven

    SvaraRadera
  7. Tjena Simon,
    Jag har länge gillat indexplaceringar utan att äga några. Jag tycker det är ett mycket bra sätt att minimera risken att jag gör tabbar samt bolagsrisken.

    Valutakurs lägger jag inte så stor vikt till i sådana här investeringar då de är mycket långsiktiga. Valutan går upp och ned över tiden och investeringen skall bära sig själv.

    Fixed Income däremot tänker jag på valutaaspekten.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Linus;
    Absoluta favorit-ETF:en är nog NOBL med inriktning mot Dividend Aristocrats. Fantastiska innehav och like fin historik. Har ej köpt den pga låg direktavkastning kring 2% men kanske tummar på det i framtiden =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Tjena MArcus,
    Utländska innehav är bäst i en KF. Där kan man få all skatt i retur medan ISK har stora begränsningar. Vill man veta mer om detta har skatteverket milslång text att plöja igenom. Den är mycket snårig. Jag har bloggat kort om detta samt länkat till skatteverkets sajt med info. Googla "petrusko isk" så finner ni mitt inlägg.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym,
    VYM är inte så tokig heller. Att jag föll för denna framför VYM beror på högre direktavkastning samt att jag nog tyckte innehavet ser starkare ut.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej Sven,
    Vi lär ha låga räntor länge till så svenska preffar kan nog vara en hygglig placering. De har ju en fast utdelning medan en sådan här ETF faktiskt kan sänka utdelningen. Aktiekursen kan svänga upp ned mer på en sådan här ETF. Är men beroende av utdelningar för konsumtion kanske preffarna är att föredra. Om man placerar på mycket lång sikt så är potentialen större i en sådan här ETF men så också risken.

    Om jag vore pensionär nu skulle jag sikta på hög direktavkastning (läs preffar)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Hej petrusko,
    Apropå ETF:er, du har inte gjort som jag och köpt på dig mer av Pimcos högavkastande ETF:er med direktavkastningar på 7-10% nu när de flesta rekylerat? Flera av dem handlas ju t.o.m till rabatt mot sitt NAV.

    F.ö. tack för en bra blogg med många tänkvärda tips.

    Mvh P.M.

    SvaraRadera
  13. Tjena P.M,
    Pimco har många fina ETF:er och visst har jag varit lockad att öka i de två jag redan äger. HAr ändå valt att nöja mig med nuvarande innehav. Dels pga valutan och dels pga att jag närmar mig en väl hög viktning mot Fixed Income.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Hej petrusko, varför inte satsa på NOBL? Du skrev om den tidigare och den är väl bäst?

    SvaraRadera
  15. Tjena A,
    Ett regelbundet och långsiktigt sparande i NOBL tror jag är jättebra. Sannolikt ger det bättre totalavkastning än många andra ETF:er eftersom Dividend Aristocrats presterar bättre än börsen år ut och in. Jag som utdelningsinvesterare söker dock högre direktavkastning än NOBL erbjuder. Kan hända att jag tar in en obetydlig andel NOBL i framtiden bara för att det är en så bra och smart placering.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  16. Hej, tack för en bra blogg, vilka typer av ETF räknar man som fixen income? SPFF investerar ju i preferensaktier så den antar jag är fixed. Men hur är det tillexempel med (MDIV), Global X SuperDividend (SDIV)

    Mvh

    SvaraRadera
  17. Hej Patrik,
    Fixed Income är placeringar med en mer ränteliknande struktur. Som namnet antyder ger de en fast utdelning som varken höjs eller sänks.

    Exempel på Fixed Income är obligationer och preferensaktier.

    Som svar på din fråga så: ETF:er som äger obligationer eller preferensaktier kan man räkna som fixed income. Inte MDIV och SDIV alltså.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  18. Hej!

    Tack för en jättefin blogg!

    Spontant tycker jag att denna ETF verkar mer spännande än SCHD med tanke på den högre direktavkastningen samtidigt som innehaven till stor del är överlappande. Varför har du SCHD i portföljen medan denna "bara" är på bevakningslistan?

    Allt gott!
    Michael

    SvaraRadera
  19. Hej Michael,
    Avgiften är lite lägre i SCHD men framförallt är risken lägre då inga innehav väger tyngre än knappa fem procent. HDVs största innehav Exxon mobil väger nästan 10 procent och mer än dubbelt upp mot det tyngsta i SCHD.
    Energi-sektorn med olja i täten väger cirka 21 procent i HDV medan den "bara" väger cirka 11 procent i SCHD.
    Med det sagt tycker jag ändå att HDV är fin men jag gillar SCHD bättre, betydligt bättre.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  20. Stort tack! Mycket klargörande!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...