Börsveckan som gått. V44 2015

I veckan har jag ökat i ett par innehav, det är Volati preferens och SAS preferens. Två preffar med riktigt hög direktavkastning och således också hög risk.

Apropå hög risk så har nog risken ökat något i Volati nu då Transportstyrelsen kom med negativa nyheter för Volatis innehav Besikta. Jag skrev ett inlägg om det i veckan. I inlägget uppger jag att Besikta är Volatis största och viktigaste innehav men det stämmer inte längre, det är senaste förvärvet Lomond industrier som är deras största och viktigaste bolag numera. Länk till mitt inlägg: http://petrusko.blogspot.se/2015/10/transportstyrelsen-och-besiktning-opus.html

Jag håller på och läser Anders Haskels bok "Bli grymt rik på aktier" och lottar även ut boken på Twitter. Läs mer här hur ni gör för att delta: http://petrusko.blogspot.se/2015/10/var-med-i-utlottning-av-anders-haskels.html

Börsklimatet verkar ha blivit lite ljummare efter en tid av surbörs. OMXS30 står nu på dryga 2% upp från att ha varit back på året. Än har vi dock ett tag kvar och det kan gå fort när det börjar röra sig, vi får se hur börsåret slutar.

EFN börslunch har haft höstlov i veckan och det har ju varit segt att inte ha det att kolla på. Ja ja, nu är veckan förbi och imorgon måndag drar de igång igen med sina sändningar. Har du helt missat det här programmet kan jag tipsa om att kolla in det. Det sänds kl 11.45 på vardagar, två initierade programledare och intressanta gäster. Länk till programmet här: http://www.efn.se/lista?categories=borslunch

Senaste veckan eller två har snacket om börsintroduktioner ökat markant och det är nog bara en tidsfråga innan det börjar poppa in både det ena och det andra. Jag är främst intresserad av preferensaktier och anledningen till det är att jag deltar inte i IPOs i vanliga bolag oavsett hur fina de är, jag väntar till de har visat vad de går för, när det finns flera år historik att titta på.

I helgen har jag funderat en hel del kring risktagande. Mina investeringar i fixed income är ett sätt att sänka risken totalt sett i väskan, ett sätt att bevara värde. Det utgör nu kring 38% av väskan och ju större andel desto sämre potentiell avkastning kan jag vänta mig. Nuvarande nivå och lite högre kan jag tänka mig men jag vill inte vara för långt ifrån börsen och dess tillväxt på lång sikt. Man brukar säga att börsen avkastar cirka 10% per år i snitt och att då ha fixed income på 6-7% garanterar ju sämre avkastning än börssnittet. Alla har vi olika strategi och jag söker inte högsta möjliga totalavkastning, jag söker utdelningar och att bevara värde. Fixed income passar mig och min strategi väl. I mina funderingar kring risk har jag åter funderat kring investeringar i index och jag är väldigt lockad att komma igång med detta. Jag kan tänka mig tung viktning i indexplaceringar då de nästan helt saknar bolagsrisk. Det som ligger närmast till investering är två ETF:er nämligen: Xact OMXSB Utd och Schwab US Dividend Equity med ticker SCHD. Båda två lämnar utdelning, den svenska i juni och SCHD betalar kvartalsvis i mars/juni/september/december.


6 kommentarer:

  1. Hej! Funderade på det här med fixed income relativt de andra innehaven. Kan man, med väldigt god vilja, säga att Telia och HCP med tanke på utdelningshistoriken går in i den kategorin. Bara en tanke. Och sen är det med 10 % i snitt, med tanke på hur många dåliga år börsen har är 6-7 procent inte illa ifall de är mer immuna vid en rejäl börsnedgång.

    SvaraRadera
  2. Det kommer aldrig att bli billigare för privatpersoner att besikta bilen.
    Kolla vad som hände med alla andra avreglerade marknader i Sverige.
    Jag tror besiktningsbolagen är vinnare som kan dubbla priset med halverad arbetsbörda.

    SvaraRadera
  3. Tjena Gustav,
    Fixed Income är som namnet antyder något med mer eller mindre fast utdelning. Preffar och obligationer har ju en viss utdelning från start till slut generellt sett.

    Stamaktier som Telia och HCP är inte Fixed Income. Med god vilja kan man se dem som fina alternativ.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym,
    Det är inte så tuff konkurrens på besiktningsmarknaden med några få stora aktörer. Höja priserna kommer de säkerligen kunna göra men det kan dröja länge om någon av aktörerna vill passa på att ta marknadsandelar i den här vevan via pris.
    Ett oundvikligt resultat är ju tyvärr att många i branschen kommer bli av med jobbet då de helt plötsligt är överflödiga.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hur ser du på ränterisken i fixed income? Går räntan upp går priset på preffarna ned eftersom de blir sämre relativt alternativen. Med en riskfri ränta på 4 % ska det mycket till om man ska äga preffar som ger 5-6 %.

    SvaraRadera
  6. Tjena Kenny,
    priset på preffar och liknande kommer svaja upp och ned över tiden. Jag tror på låga räntor en längre tid men är inställd på att mina innehav i fixed income kommer att sjunka i värde förr eller senare för att ännu senare åter gå upp igen =)

    Svenska preffar äger jag med avsikt att behålla till en eventuell inlösen och lutar mig lite mot det faktum att jag köpt dem under inlösenkursen. Om det tar 30 år innan inlösen gör mig inget.

    När räntan stiger och Fixed Income sjunker får jag ett ypperligt tillfälle att köpa mer till än högre ränta.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...