Corem Property pref

Tidigare i år var Corem Property preferens svindyr rent ut sagt. Priset speglade ej risken och man kunde köpa preffar med betydligt lägre risk och högre direktavkastning. Det såg jag som ett ypperligt tillfälle att skifta över till något annat. Sagt och gjort!

Nu har Corem Property pref backat en hel del sedan dess, på sistone påeldat av budet på Tribona som just nu ligger i marknaden. De har budat på Tribona och betalningen består till hälften av Corem preffar. Nu är det inte säkert att budet går igenom men det har satt press på preffen.

Aktien stängde i fredags på 156,5 kronor och med en årlig utdelning om 10 kronor är direktavkastningen ca 6,4%.

Corem Property sysslar främst med lager och logistikfastigheter, en inriktning som är betydligt mer riskfylld än bostadsfastigheter. Jämför man denna preff med Akelius (bostäder) som handlas till ca 6,7% direktavkastning så framstår Corem fortfarande som dyr!

Jag köper gärna Corem Property pref igen men absolut inte över 150 kr i dagens marknad. Kring 145 kr tycker jag den är lockande.


                    

2 kommentarer:

  1. Tjena,
    Ibland har man tur. I efterhand visade det sig att jag var rätt ute i min bedömning. Det är lite lättare med preffar, en vanlig aktie kunde lika gärna gått snett som när jag sålde Axfood för jag tyckte den var jättedyr; den har nog dubblats sedan dess.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...