Börsveckan som gått. V42 2015

Huvudfokus i min börsvärld den gångna veckan är SKFs premiär för q3-rapporterna. Som vanligt var de först ut bland industribolagen och rapporten kom in klart sämre än väntat vilket nu gjort marknaden än mer nervös över industribolagen. Hela sektorn handlades ned på SKFs rapport.

I kommande vecka rapporterar de flesta stora industribolagen, däribland Atlas Copco som jag äger. Det skall bli mycket intressant att följa utvecklingen och läsa diverse bolags rapporter. Jag kommer läsa från fler bolag än jag brukar för att försöka få en så bred bild som möjligt kring sektorn, konjunktur och världsekonomi.

En annan rafflande händelse i veckan var ju att Muddy Waters kom med anklagelser och analys av Teliasonera som fick aktien att rasa till under 40 kronor en kort stund. Jag var lite sen på pucken när jag lade in köporder på 40 kronor den dagen, den droppade inte ner dit igen. Egentligen har jag redan mer än nog med Teliaaktier men för 40 kronor kunde jag inte låta bli =)
Länk till Avanza med artikel om Muddy Waters utspel kring Telia


Några bloggar jag läst i veckan:

Långsiktig Investering: Inlägg om ett bolag jag tycker är jätteintressant, EMR eller Emerson Electric som det heter. Jag har snubblat in på det här bolaget många gånger när jag gör screeners eller sökningar på vissa kriterier. En dividend aristocrat med fina nyckeltal osv. http://langsiktiginvestering.se/2015/10/nytt-inkop-en-utdelningsaristokrat-som-paverkats-negativt-av-oljepriset.html

Xperimentinvest: Varför han inte ökade i Telia i veckan. http://xperimentinvest.blogspot.se/2015/10/varfor-jag-inte-okade-i-telia-idag-okat.html

Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net

7 kommentarer:

  1. Tack för omnämnandet Petrusko. Ja, vi har sannerligen en spännande rapportperiod framför oss. Hoppas på fler köplägen i bland annat de bolag du nämnt.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Petrusko, jag skulle gärna vilja ha mer info om Telia. Kan ett pm skickas?

      Radera
  2. Vad använder du för sida för att göra screeners på amerikanska aktier?

    SvaraRadera
  3. Tackar också för omnämnandet, också fulltankad Telia, det blir inget mer nu, gissar att det repar sig när vi närmar oss utdelningssäsong.

    SvaraRadera
  4. Långsiktig investering och Xperimentinvest:
    Tack själva för intressanta och bra bloggar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Tjena Marcus,
    för vanliga USA-aktier använder jag Yahoos stock screener. Den tycker jag är jättebra.
    För USA-preffar använder jag Preferred Stock Channels screener. https://www.preferredstockchannel.com/screener/

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Hanna,
    Det går utmärkt att fråga här i kommentarsfältet, jag försöker svara på alla kommentarer. Under fliken "kontakt" finner du min epostadress men jag kan ej lova svar där.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...