SAS preferens 38% på 3 år!

SAS handlas nu kring 488 kronor och inlösenkursen sänks 2018 till 525 kronor och ett antal månader efter det höjs utdelningen i ett första steg för att slutligen år 2023 vara uppe i 75 kronor. En höjning med 50%!

Det kommer ju aldrig hända, en stor utgiftsökning som SAS vill och kan undvika. Sänkningen av inlösenkursen år 2018 och höjningen av utdelningen är en tydlig signal att preffen kommer lösas in. Risken är redan nu lägre i SAS än den var vid utgivandet av preffen. Om risken inte ökar kommer de kunna finansiera en inlösen till betydligt bättre villkor än nuvarande preffen. Om aktien handlas under inlösenkursen borde en ev förestående inlösen föregås av att SAS återköper preffar över börsen.

Antaget att SAS pref löses in om 3 år till 525 kronor får man en total avkastning om 187 kronor. En kursvinst om 37 kronor plus 150 kronor utdelning under de tre åren.
På köpkursen 488 kronor är detta en totalavkastning om cirka 38%.

En god avkastning på endast tre år, dock en riskfylld placering.

Läs mer om SAS preferens hos Avanza.


10 kommentarer:

  1. Den "hetaste" preffen just nu?

    Är inne på liknande resonemang och tar mig friheten att länka till mitt inlägg: SAS Preferensaktie - pengarna på banken?

    SvaraRadera
  2. Vilket motsvarar en årsavkastning på 11.42 %. Uträknat via den här smidiga kalkylatorn:

    http://www.investopedia.com/calculator/cagr.aspx

    Tack för en riktigt bra blogg!

    SvaraRadera
  3. Intressant, värt att investera 1-2% av portföljen på detta.

    SvaraRadera
  4. Petrusko, en nybörjarfråga från mig. När SAS löser in preffen, vad händer exakt då om jag äger preffen? Hur funkar det praktiskt när de köper tillbaka den av mig? Dras det automatiskt eller, var ser man beskedet om de ska/har köpt tillbaka. Var/hur landar pengarna? Säkert en dum fråga men ja har ingen aning!

    SvaraRadera
  5. Tjena drommaren,
    Inlösen fungerar precis som om du har sålt aktien. Aktien försvinner och du får in cash istället på depån.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej P!

    Hur stor andel av din portfölj och hur stor andel av fixed income utgör ditt innehav av SAS pref?
    Jag har själv en relativt stor andel själv, men skalade ner den något för en tid sedan för att byta spår mot banksektorn (som jag tror kommer stiga när utdelningssäsongen närmar sig).

    Hälsar
    Lars

    SvaraRadera
  7. Tjena Lars,
    Jag har cirka 38% fixed income nu och SAS pref är under 1% av min totala portfölj.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Köper du själv på denna nivån?????
    Köpte inte du runt 400kr?

    SvaraRadera
  9. Hade du själv köpt på denna nivån?
    Köpte inte du när den stod i 400kr?

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym,
    Jag överväger att öka nu ja.
    Jag deltog i noteringen av SAS pref till 500 kronor. Jag sålde med en förlust efter 1-2 utdelningar strax under 500 kr. Jag köpte igen kring 400 kr och sålde kring 490 kr för att bara någon dag senare köpa åter några kronor högre.

    Där har du hela min historia kring SAS pref.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...