Hennes & Mauritz rapporterar fortsatt fin tillväxt!

Hennes & Mauritz rapporterar försäljningsutveckling månadsvis. Försäljningssiffror för varje månad publiceras den 15:e i respektive efterföljande månad. När den 15:e inträffar på en helg, publiceras informationen på närmast efterföljande vardag. Idag släppte alltså H&M försäljningssiffror för juli och de var mycket starka. Hittills i år har varje månad varit mycket stark och det är mot ganska tuffa jämförelsetal från året innan. Det är nu många år som bolaget levererat bra tillväxt och det fina är att potentialen finns att fortsätta i tiotals år till! Det finns många länder som de ännu inte öppnat butiker i och i de flesta befintliga länder kan man öppna stora antal ytterligare butiker.

Försäljningsutveckling per månad i procent i lokala valutor:
Totalt antal butiker per den 31 juli 2015 uppgick till 3649 butiker jämfört med 3314 vid samma tidpunkt föregående år.

Jag har ägt H&M i många år och det är mitt näst största innehav. Hittills har den gett mig en mäkta fin avkastning långt bättre än index och jag förväntar mig det samma de kommande decennierna. SMEdirekt har en utdelningsprognos om 10,41 kr nästa vår och min egna gissning är 10,25-10,5 kr. Antaget en utdelning om 10,5 kronor ger det en utdelningstillväxt om ca 7,7% och om den blir 10,25 kr är utdelningstillväxten 5,1%. Vinsten väntas hamna på 13,29 kr per aktie vilket är ca 10% upp från föregående år och ger gott utrymme för utdelningshöjning. I våras trodde jag att utdelningen skulle bli 10 kr och fick mig en liten besvikelse när den "bara" blev 9,75 kr. Jag vågar inte hoppas för mycket på 10,5 kr nästa vår och ställer in mig på att den blir 10,25 kr. Fin surprise om den blir högre än så alltså.

Jag sparar även i H&M på mina barns depåer, det är en utmärkt aktie för barnspar med tanke på förväntad tillväxt i många år framöver. Hos Avanza kan man köpa aktier för endast 1 krona courtage vilket gör det möjligt att köpa för små belopp, perfekt för barnspar. Jag har valt att spara i "kapitalförsäkring barn" åt mina barn då står pengarna i mitt namn till den dag jag anser att barnet skall förfoga över dem själv. Det är inte alla som behärskar att disponera en summa pengar på 18-årsdagen och det här sparet skall inte gå till galenskaper som ungdomar kan hitta på. Jag hoppas dock på att mina barn kommer dela mitt intresse för aktier långt innan de fyller 18. Ytterligare en bra funktion med "kapitalförsäkring barn" är att jag valt mina barn som förmånstagare på vardera konto vilket betyder att om jag dör går pengarna till dem, inga konstigheter.

Läs mer om Avanza mini med 1 kr courtage och om Kapitalförsäkring barn.

12 kommentarer:

  1. Hej Petrusko,

    Tack för en bra blogg. I en av mina depåer har jag börjat tillämpa dividend carpet bombing. Har fått direktavskastning på 2000 kr sedan maj och pengamaskinen har börjat ticka på.
    Just nu väldigt nöjd med Latour. Kul att ha H&M med.

    Jag har i mitt yrkesliv stött på Dover Corp, 60 år på amerikanska börsen, aktien har gått ned, vad tror du om dem?

    mvh Skärgårdsbo

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vart hittar man dessa prognoser från SMEdirekt som du och andra hänvisar till? Vid en sökning på google får jag inga bra träffar tycker jag. Vilken sida får du den här informationen om tex H&M ifrån? Och hur tidigt börjar de göra utdelningsprognoser om svenska/nordiska aktier?

    Nicklas

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vad är din målkurs för köp/påfyllnad just nu?

    SvaraRadera
  4. Hej Skärgårdsbo,
    tack för din kommentar. Kul att utdelningsmaskinen tickar på. Dover Corp har jag flera gånger läst om och jag läser främst utdelningsrelaterade artiklar, böcker, bloggar så jag gissar att de har fin utdelningshistorik. Jag har dock aldrig tittat nämnvärt på bolaget så jag har ingen egentlig åsikt om dem.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej Nicklas,
    Tack för din kommentar. SMEdirekt är en betaltjänst, kolla med din mäklare jag tror de flesta erbjuder den. De har just nu prognoser ända fram till och med 2017 för de flesta större/sunda svenska bolagen och de största nordiska.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Andreas,
    H&M är ett kärninnehav för mig och då potentialen är såpass god finns det knappt någon kurs jag ej kan tänka öka på. Den är mycket köpvärd på lång sikt!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej Petrusko!

    Jag är nyfiken att höra vad du har för tankar om Holmen. Till nuvarande kurs får du en direktavkastning på fina 4,1 %. Å andra sidan är PE dryga 20. Och till sist, vad tror du om Holmen på sikt, låt säga 10-20 år.

    Tack för en magisk blogg! Du gör ett grymt jobb med alla läsvärda inlägg.

    SvaraRadera
  8. Hej,

    Har du kollat nåt på 3M? 56 års utdelningstillväxt och en i nuläget dalande kurs. Liknar JnJ lite!

    Tack för en bra blog!!

    Mvh

    Claes

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym,
    Holmen var en av mina favoriter på tiden de hette MoDo. Då var direktavkastningen betydligt högre och i tillägg fick jag en rejält fet extrautdelning 2-3 gånger under loppet av 5-8 år som jag minns det. Har för mig jag fick femtio kronor i extrautdelning en gång.

    Nu har de harvat kring 200 kronor i många år och direktavkastningen är inte konkurrenskraftig om man jämför med liknande placeringar (annat med mkt begränsad kurspotential).

    En bra jämförelse är TeliaSonera som är av defensiv karaktär likt Holmen, där får man kring 6% DA.

    Jag kan tänka mig att köpa Holmen om den skulle backa rejält och handlas över 6% DA, annars är den ointressant som det ser ut.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Tjena Claes,
    MMM är ett fint bolag, mycket god historik och en bra verksamhet med lite olika ben att stå på. De bör fortsätta frodas i många år framöver.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Är intresserad av att månadsspara i H&M och med courtage på 1kr som jag har nu är det ingen omöjlighet och man slipper bli uppäten av courtage. Skulle du rekommendera att spara, säg 500kr/månad i enbart H&M (långsiktigt) eller placera samma summa i en fond?

    mvh.
    Kevin

    SvaraRadera
  12. Tjena Kevin,
    Jag tycker det är en utmärkt ide att månadsspara kring 500 kr i H&M.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...