WPC, W.P. Carey en fin utdelningshöjare

Det här är ett amerikanskt fastighetsbolag med fokus på kontor/industri/lager mm. Jag har under en längre tid fått för mig att jag inte gillar bolaget men det visar sig bygga på ett missförstånd då jag trodde att de delvis var en mortgage-REIT* men så är ju inte fallet.

Senaste veckan har jag spanat närmre på W.P. Carey eller WPC som deras ticker är och jag gillar verkligen det jag ser! Det här är ett riktigt fint bolag med sunda finanser och god historik. Senaste kvartalet redovisade de en AFFO om $1,22 och kvartalsutdelningen var senast $0,954, en mycket god täckning av utdelningen alltså! Den långsiktiga utdelningsandelen är kring 98% av FFO men då är extrautdelningar 2007, 2009 och 2013 inräknade. Nedan är ett diagram över utdelningen sedan 1998, extrautdelningar är ej inräknade.
 Direktavkastningen är cirka 6,4% på kurser kring $60 och utdelningstillväxten är ganska pålitlig, det är onekligen en fin historik de har. Utdelningen betalas i januari, april, juli, oktober. Utdelningstillväxten på 5 och 10 år har varit ca 10% respektive ca 8% och det är grymt bra för en REIT! Totalavkastningen för WPC-aktien de senaste 10 åren har varit 14,25% årligen och det är också jättebra.
Om de presterar lika god utdelningstillväxt de kommande 10 åren blir jag förvånad men grejen är att med så här hög direktavkastning går det utmärkt med lägre utdelningstillväxt. Hög direktavkastning i kombination med pålitlig tillväxt är riktigt nice, det ger mycket cash i näven nu och växer och ger mer för varje år som går.

Fastigheterna är spridda över världen och man har bra diversifiering i både hyresgäst och fastighetstyp. Som Svensk tycker man ju att det är nice att fastigheterna är spridda världen över men det kan vara en faktor som håller nere värderingen jämfört med liknande bolag, det ger ju en valutarisk och med den starka dollarn har intäkterna från utländska fastigheter minskat. Inget stort problem men bra att känna till och tänka på. Fastigheter världen över var det ja, de köpte nyligen Scanias nya logistikfastighet här i Sverige och de äger fler fastigheter i Norge och Finland.

W.P. Carey har en credit rating om BBB vilket är investment grade. De har en låg belåningsgrad och riktigt fina finanser.


*Mortgage-REIT är när bolaget äger låneportföljer/krediter och det är inte en bra verksamhet.

Bild på den nyligen förvärvade Scaniafastigheten:

15 kommentarer:

  1. Är du inte rädd att du får för stpr exponering mot fastighetssektorn med alla fastighetsbolag du tittar på? ( wpc, o, castellum etc)? Det blir ju ingen vidare diversifiering men det kanske inte gör dig något?:)

    SvaraRadera
  2. Jag uppskattar verkligen dina blogginlägg, och Twitter.
    Har du själv köpt någon post i WPC?

    SvaraRadera
  3. Hej Aktienovisen,
    tack för din kommentar. Just fastigheter är jag inte rädd för att vikta tungt, det är den verksamhet jag gillar och förstår bäst. Det är en verksamhet som kommer behövas i alla tider, jag är lugn med betydligt högre viktning där. Just nu har jag 24% av portföljen i fastighetssektorn (preffar ej inräknat för det ger ingen exponering i sektorn).

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym,
    Tack för din kommentar. Jag har inte köpt WPC ännu men kommer troligen göra det snart, det är ett fint bolag med egenskaper jag verkligen gillar i form av hög direktavkastning och pålitlig utdelningstillväxt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Använder du dig av KF eller ISK? /stiernhammar

    SvaraRadera
  6. Hej Petrusko!
    Tusen tack för en frekvent och strålande blogg. Ett nöje att ta del av dina inlägg.
    Skulle du vilja utveckla ditt resonemang kring att preffar (fastighetssbolag) inte ger exponering mot fastighetssektorn?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Utdelningstillväxten ser närmast linjär ut fram till 2011 sen ökar den lavinartat. Vad hände där egentligen? Är det ingen risk att utdelningen går ner till "tillväxtlinjen" som gällde innan?

    SvaraRadera
  8. Hej Stiernhammar,
    Utländska aktier äger jag i en KF för det är det mest fördelaktiga.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym,
    Preferensaktier ger en fast utdelning och aktiekursen påverkas enbart av riskbilden och allmänna ränteläget. Det kvittar om bolaget gör mängder med bra affärer, skickar positiva PM osv, det påverkar ej en preferensaktie. Om riskbilden ökar eller minskar påverkar kursen i en preferensaktie.

    Det är väldigt likt en ren ränteplacering utan att vara det.

    Om man tänker att man gillar en sektor så vill man ju placera i den och ta del av utvecklingen. Tex om man tror på läkemedelsektorn och vill ta del av den så kan man inte köpa en pref i ett läkemedelsbolag för preffen stiger ej i värde om bolaget/sektorn går bra.

    Omvänt gäller ju att om en sektor går uruselt så kan en preff gå i princip oberörd om risken ej ändras. Om fastighetssektorn skulle bli impopulär och backa rejält, låt säga 50% så kan en fastighetspreff ändå vara helt oberörd om inte risken för inställd utdelning ökat och det är avlägset i många av preffarna.

    När hände det senast att en hel sektor gick i konken? Det kommer ju inte hända i närtid. Således kan man ha hur mycket fastighetspreffar som helst utan att oroa sig för sektorexponering. De bra fastighetspreffarna, Balder, Akelius, Klövern mfl kommer fortsätta betala utdelning i ur och skur oavsett greker, börskrascher, Kineser eller vad för otyg som kan inträffa.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Tjena Erik,
    Jag har inte grotta ner mig i transaktionerna men utgår från att man under den perioden gjorde stora förvärv som snabbt ökade intäkterna per aktie. Jag förväntar mig inte lika kraftig tillväxt de kommande 10 åren.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej, anledningen till den dramatiska skillnaden är att man fick reit-status bara för ngt år sedan då man sammanslog sig med en av sina fastighet inv fonder (cpa17). Största skillnaden mot övriga triple net reits likt Reailty income. Etc är att man består av ett ben som sköter investeringarna i underliggande fonder och drar in stor del av vinsten på det. Mer volatil intäkt och faller ínte alla i smaken. /P

    SvaraRadera
  12. Nu fortsätter de senaste dagarnas uppgång och jag är sugen på att köpa på mig Akelius Pref då det mesta känns högt värderat.
    Akelius Pref handlas en bit under inlösen, 375kr respektive 345 kr för 2019 respektive 2024.
    Men hur troligt är ett scenario där preffarna inte löses in och de sjunker i värde? Låt säga att kursen halveras, de löses ej in och utdelningen sänks markant. Kan ett sådant scenario uppstå?
    Vänliga hälsningar

    SvaraRadera
  13. Hej Anonym,
    Den lägsta inlösenkursen för Akelius pref är 330 kr från år 2024. Mycket kan hända innan dess men jag blir ej förvånad om de inte löser in den då utan att den löper vidare. I nuvarande samt mer normalt ränteläge är förutsättningarna för preffen goda varpå Akelius kan emittera nya löpande, även efter år 2024.

    Utdelningen är fast och kan ej sänkas hur som helst. Det kommer ej ske då det fullständigt skulle avskärma ett bolag från finansmarknaden = Konkurs.

    Läs mer om hur preffar värderas i följande inlägg: http://petrusko.blogspot.se/2015/06/introduktion-till-preferensaktier.html

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Har gjort mitt första utländska köp efter dina inlägg om Realty Income, känns kul med utdelningar månadsvis. Lite tråkigt dock att utdelningsdatumen inte syns på Avanza utan att man får gå in och titta genom deras webbsida.

    Vänliga hälsningar,
    Ungtsparande

    SvaraRadera
  15. Hej Ungtsparande,
    Nice, det bör bli en mycket bra placering på lång sikt. Visst önskar man mer info om USA-aktier hos mäklarna men jag antar att det är en kostnadsfråga för dem så vi får nog fortsätta söka upp info själva.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Aktiespararna Global Direktavkastning - Global exponering i sunda bolag till rimlig avgift

  För cirka 1 år sedan pitchade jag idén om en global version av Aktiespararna Direktavkastning för fondbolaget Cicero som driver den. De gj...