Rapport från klädbutikerna

Idag har familjen varit och shoppat kläder och skor. Vi var tidiga på köpcentret men det var ändå mycket folk där, typiskt shoppingväder kanske.

Inne på H&M blev jag som vanligt irriterad över att det är så otroligt trångt och knökefullt med kläder att man har svårt att ta sig fram i butiken. Hur hittar man ens vad man söker? Ja ja, uppenbarligen fungerar konceptet. Det var många kunder inne i butiken och väl ute blev jag på bättre humör igen.

På Kappahl såg jag flera anställda som plockade bland kläder, hängde upp och grejade. Utöver min familj noterade jag endast två kunder ytterligare i butiken. När jag upptäckte att ett regnställ av deras egna "ICA-basic" märke kostar 800 kr blev jag irriterad igen och vi bestämde oss för att gå till en annan affär.

Inne på Lindex hade de gjort om så barnkläderna nu var där tantkläder tidigare var men det gick fint att hitta i affären trots denna förändring. Efter att vi stått i kö en stund betalade vi 400 kr för ett fint regnställ och det kändes ok. Nästan lika många kunder som på H&M.

På Stadium köpte vi nya skor till barnen och det var alldeles för mycket folk i butiken för min smak. Jag gillar inte att shoppa och jag gillar framförallt inte när det är mycket folk i butiken. Lite irriterad igen men ändå glad för vi hittade ju så fina Nike skor som passade så bra.

Nike är ett bolag jag verkligen gillar, med verksamheten i åtanke i alla fall. De har en mycket stark marknadsposition och ett jättestarkt varumärke. De tillverkar bara bra prylar. Nike är svåra att utmana för andra och jag tror de kommer vara stora och starka även om 20 år. Om aktien är köpvärd eller ej kan man diskutera, vid en ögonblicksbild ser den jättedyr ut men låt dig inte luras... Nuvarande p/e är 30 men redan nästa år är prognosen p/e 23. De växer och de har en fin marknadsposition, Nike är nog tom billig i ett långsiktigt perspektiv. Kvalitetsbolag brukar kunna se "dyra" ut men det lönar sig att betala för kvalitet!

6 kommentarer:

  1. Jag gillar hur det ser ut på H&M, trots att jag inte tycker om att gå i klädaffärer i övrigt. Tycker att deras sortiment syns ganska tydligt och butikerna känns inte röriga, vilket jag uppskattar

    SvaraRadera
  2. Jag tycker som Petrusko att H&M butikerna är röriga men jag tar det som en hint om att jag nog borde gâ till COS istället för att göra mina inköp eller varför inte online dâ slipper man alla problemen.

    SvaraRadera
  3. Jepp, jag håller mig helst borta från klädbutiker om jag kan. Har ett par favoritmärken som jag kan storlekarna på, det gör det väldigt lätt att fynda på nätet. Ett tips, köp vinterprylar på sommaren och tvärt om. Köpte vinterkängor i veckan med 70 % rabatt. Inte så långt kvar tills vintern trots allt.. / J

    SvaraRadera
  4. Hej J,
    Det är ett mycket bra tips! Jag har gjort det en gång och då köpte jag de finaste vinterkängorna jag någonsin haft. Pyntade 600 kr för kängor som skulle kosta kring 2500 kr.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Gjorde en liknande spaning i Kista Galleria igår. Till skillnad från hur det brukar vara var det lång kö till kassorna på Kappahl.

    SvaraRadera
  6. Ett tips från mig också, handla kläder endast dagen före folk får sin lön, alltså den 24:e varje månad (denna månaden den 23:e med tanke på att 25:e var en lördag). Då är det inte mycket folk i butikerna!

    // Danne

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...