Pioneer Property preferens

Den här skall noteras på Oslo Axess med första handelsdag per 19/6. Det är ett fastighetsbolag som äger förskolefastigheter i Norge. Jag gillar inriktningen men jag tycker bättre om bostadsfastigheter som jag anser har lägre risk. Förskolor kan faktiskt läggas ned, slås ihop osv medan en hyreslägenhet är uthyrd på stuts om hyresgästen säger upp den.

Resultatet per 2014 ser bra ut och det verkar vara ett ok bolag.

Teckningspriset är 100 NOK och utdelningen är 7,5 NOK vilken betalas kvartalsvis. Fram till år 2020 är inlösenpriset 130 NOK men efter 1/7 2020 sänks inlösenpriset till 100 NOK samtidigt som utdelningen höjs 1 NOK.

Den här preffen skall man räkna med att den löses in direkt efter 1/7 år 2020 till 100 NOK.

Jag tycker inte att erbjudandet är tillräckligt lockande för att slå till. Direktavkastningen är inte fantastisk och teckningskursen är den samma som aktien kommer lösas in till. Det finns flera fina svenska preffar jag hellre köper eller varför inte SPFF, ETF:en som äger amerikanska preffar. Nu nära 7% direktavkastning.

10 kommentarer:

  1. Har du helt snöat in på preffar? Bättre att bygga upp stora summor istället och invänta ras som kommer så småningom. Verkar som du silar mygg och sväljer kameler.

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig kommentar. . . .

    Jag tycker iaf att din strategi är grym, keep it up!

    SvaraRadera
  3. Några kommentarer bara, det är inte förskolor utan dagis (barnehage). Vilket är en enorm bristvara så risk för nedläggning är minimal.
    Räntenivån i Norge är betydligt högre än Sverige så 7,5% DA är dåligt, som att jämföra med en svensk 5%-preff. Kul med en norsk preff, finns det fler?

    SvaraRadera
  4. Fast förskola är samma sak som dagis... Ordet dagis är förlegat och det heter nu förskola.

    SvaraRadera
  5. Hej petrusko, eftersom du tittar på norge. Vad tror du om dessa? https://www.avanza.se/aktier/lista.html?countryCode=NO&marketPlaceOrList=LIST_OB+Equity+Certificates&sectorId=ALL&page=1&sortField=DIRECT_YIELD&sortOrder=DESCENDING&activeTab=overview Det verkar vara väldigt bra utdelning. Jag förstår inte vad egenkapitalbevis är iofs, någon sorts aktie?

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    Jag är ej insatt i betydelsen av den typen av värdepapper i Norge, egenkapitalbevis.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Utvecklingen gällande SPFF ser ju inte direkt muntert ut.kursen stadigt neråt sedan introduktionen och -4.16% senaste 12 månaderna, vilket skulle ge en vinst på 2-3% för den perioden räknat på en direktavkastning på ca 6-7 %. Är det någonting som talar för att det kommer ett trendbrott i denna ETF inom överskådlig framtid?

    SvaraRadera
  8. Vad tror du om Aspo? Bra värdering och direktavkastning vad jag kan se. Inte direkt dåliga framtidsutsikter (Jämfört med yit t.ex). Ganska stort företag. Tror själv att logistikföretag generellt är en rätt okej bransch. Gissar att det är Ryssland som skrämmer investerarna (misstänker i för hög grad)

    SvaraRadera
  9. Vilket skräp de försöker kränga på en! Det här var nästan det värsta jag läst om.

    SvaraRadera
  10. Hej Petrusko!
    Råkade hitta hit. Det blev ingen inlösen och just nu handlas den under inlösen till en riktigt bra DA. Vad tror du om denna idag?

    Mvh PB?

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...