Utdelningshöjarna slår index rejält!

I USA finns det något som kallas Dividend Aristocrats och det är bolag som höjt sin utdelning varje år i minst 25 år i rad. En sådan historik är en mycket bra prestation och ett kvitto på att det är ett bra bolag. Historisk prestation är dock ingen garanti för framtida avkastning men en bra vägvisare.

Det finns ett index som heter S&P 500 Dividend Aristocrats. Det utgörs av bolagen i S&P 500 indexet som höjt utdelningen i minst 25 år. Indexen beräknas på samma sätt. 

Nedan är en graf som visar att de här utdelningshöjarna med råge slagit det bredare indexet S&P 500. Även på längre tidsperioder är utdelningshöjarna vinnare.


I min portfölj har jag några innehav som är sådana här Dividend Aristocrats och de är: AT&T, HCP och Johnson & Johnson. Inom kort kommer också Realty Income ingå, de har några år kvar innan de är uppe i 25 år.

Ett kostnadseffektivt och smidigt sätt att investera i dividend aristocrats är att köpa en ETF som följer det indexet. Här är den jag hittat som följer specifikt S&P 500 Dividend Aristocrats: ProShares S&P 500 Dividend Aristocrats. Ticker:  NOBL

Länk till ETF:en hos Avanza https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/528983/proshares-s-p-500-dividend-aristocrats-etf OBS! Bry er ej om det där "Spread" som Avanza uppger, det är helt felaktigt!

Länk till den med info hos Morningstar: http://www.morningstar.com/etfs/ARCX/NOBL/quote.html

19 kommentarer:

  1. Borde väl finnas nån etf som trackar det indexet? Billigt och väldiversifierat.

    SvaraRadera
  2. Tjena Anonym,
    Tack för din kommentar. Jag har lagt till info om ETF och tillhörande länkar. Det kompletterar inlägget och gör det mer intressant/relevant.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Först och främst, tack för en grym blogg!
    Har kollat lite på K2A preffen och tycker den börjar komma ner till intressanta nivåer.
    Har du någon uppfattning om denna preffen? Kanske rent av något du själv äger? :)

    Keep up the good work!

    MVH
    Hasse

    SvaraRadera
  4. Tjena Hasse,
    Jag äger ej K2A. Just nu gillar jag den inte då de bara är ett bolag med en plan. De äger endast två fastigheter och planen är att bygga/förvärva mer. De kommer gå med förlust fram till de har fler fastigheter som genererar kassaflöde.

    Det kommer säkert gå vägen för dem och den dagen de har positivt kassaflöde kanske jag blir ägare.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Jag såg att JP Morgan beslutade att höja utdelningen för några dagar sedan. Har kollat en del på nyckeltalen och funderat på att köpa. Däremot har jag ingen bra koll på utdelningar historiskt

    SvaraRadera
  6. Billigt? Njaaa... När jag går in på länken ser jag en spread på 8%, dvs ungefär två års utdelningar...

    SvaraRadera
  7. Tjena Anonym,
    JP Morgan sänkte utdelningen 2009 i spåren av finanskrisen. Sedan dess har de höjt varje år.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej Jonas,
    Skit i det där med spread, det är irrelevant egentligen. Att det står så hos Avanza är för att de har svårt att kategorisera ETF:er, är det en aktier? är det ett certifikat?

    Det här är en amerikansk ETF och när amerikanka börsen ej har öppet får Avanzas sajt spatt och visar knasiga kurser och det ihop med att de visar det där nedrans spread gör att det ser tokigt ut. När börsen öppnat ser det bra ut. Det här är som att handla vilken aktie som helst med vettig omsättning.

    Den här ETF:en har hög omsättning. Avanza är kass med sin info om ETF:er

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. ConflictedInvestment28 maj, 2015 18:19

    Jag håller mig själv i utdelningsdelen av aktie-världen, men jag tror att jag vill höja ett arningens finger för att extrapolera till framtiden från den typen av index som visas här.

    Om indexet består av aristrocrats enbart så är det konstruerat av de företag som slagit index, nästan per definition. Om man inte klarar av att höja så åker man ur indext. Alltså får man ett index som består av framgångsrika företag. Problemet kommer när man hävdar att de företag som är aristocrats idag kommer vara det även imorgon. Den dagen ett företag tvingas kapa sin utdelning finns det också stor risk att aktien rasar. Om man har den i sin portfölj så rasar givetvis den också, men aristocrats indexet tuffar på uppåt då företaget inte längre är i indext.

    Alltså, man bör inte köpa de företag som aristocrats idag om man vill slå index, man bör köpa de som kommer vara aristocrats även om 25 år. Vilket är snäppet svårare att göra.

    SvaraRadera
  10. Tjena Conflicted,
    Mycket bra resonerat. Vid finanskrisen var det flera Aristocrats som blev tvungna att sänka utdelningen och de har inte presterat lika bra som de som oavbrutet fortsatt höja.
    BAC, PFE och GE har jag för mig var dividend aristocrats innan de kapade utdelningen.

    Ett mycket bra resonemang och argument för att placera i indexet framför direktplacering i aktierna.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej P

    Kan inget om ETF:er, men hur funkar den du skriver om? Ger den en faktisk utdelning till mitt konto eller återinvesteras utdelningarna från bolagen som ingår i ETF:en på något sätt?

    SvaraRadera
  12. Hej Anonym,
    Japp, många ETF:er ger utdelning och denna är en av dem. Ca 1,7% direktavkastning och utdelningen betalas kvartalsvis. Cash in på din depå.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Om valet står mellan SPFF och SDIV, vilken skulle du välja?

    SvaraRadera
  14. Tjena Christoffer,
    Jag gillar båda men har valt SPFF i första hand. Detta för att utdelningen är mer pålitlig då den härstammar från preffar samt för att direktavkastningen är högre.
    Nu när SDIV backat en del på sistone håller jag ett extra vakande öga på den. Lite högre direktavkastning så kan jag nog inte motstå =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  15. Spännande inlägg!! =)
    Först och främst vad det faktiskt handlar om, dvs utdelningsaristocraterna. Häftigt med ett index där alla bolagen höjt utdelningen minst 25 år på raken. Du ska också ha eloge att du letar hur man kan komma åt detta index, jag menar att du presenterar aktuell ETF och dessutom länkar till avanzas hemsida. Grymt!
    Du säger som svar på en av ovan kommentarer att ETF:n delar ut ca 1,7 % per kvartal. Det i min värld bör ju då på årsbasis ge en direktavkastning med 6,8 % (4*1,7). Har utdelningsbolagen som ingår i ovan beskrivet index verkligen så hög direktavkastning??? Låter ju för bra för att vara sant... Med tanke på vilka bolag som ingår i indexet, så bör ju således dessa 6,8 % på dagens investerade kapital vara väldigt pålitliga. Är jag rätt på det? ¨
    Självklart kan kursen på aktierna sjuka, men jag får ju fortsatt 6,8 % eller mer på min ursprungliga investering (ej hänsyn tagen till hur kronan står sig mot dollarn). Är jag rätt på det, eller har jag missuppfattat ngt? Jag trodde verkligen inte att bolagens direktavkastning i USA var så hög, jag har tidigare läst att direktavkastning i USA var klart lägre än direktavkastningen på våra svenska aktier.

    SvaraRadera
  16. Hej Anonym,
    Tack för berömmet. Direktavkastningen på den där ETF:en är totalt ca 1,7% på ett år. En pålitlig men låg direktavkastning. Utdelningen betalas kvartalsvis men den summerar till 1,7% på helåret.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  17. Jag hittade en etf som har ticker sdy som också är en liknande aristokrat etf, fast mkt större. Dock är jag osäker på vilken som är bäst. Vilken av nobl och sdy etf:en är bäst att börja spara i enligt dig som har bra koll och mkt bättre koll än mig?

    /A

    SvaraRadera
  18. Hej A,
    SDY verkar okej men är inte en bra ETF för att följa Dividend Aristocrats. Den har lite annorlunda inriktning och har presterat betydligt sämre än S&P500 Dividend Aristocrats-indexet.

    NOBL är bra för ändamålet.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  19. Hej

    Jag har funderat på att komplettera med en liknande dividend aristocrat etf för Europa. Jag vet inte riktigt vilken som är den bästa utdelande aristokrat etf:en för Europa (likt NOBL är för USA), men jag hittade iaf denna:

    SPDR® S&P Euro Dividend Aristocrats UCITS ETF (EUR) | SPYW.

    Du som har bra koll på sådana här saker, var tror du om den? Är det en "NOBL" för Europa och köpvärd och bra att böra månadsspara i, eller är det någon annan som är bättre?

    En annan sak är att den inte verkar finnas hos Avanza, så jag gissar att jag behöver be dem lägga upp den.

    Tack på förhand!

    /A

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...