Utdelningstillväxt for the win!

Jag är en utdelningsinvesterare och som sådan är utdelningen i centrum. I USA är en vanligt förekommande typ av placerare/strategi så kallade "dividend growth investor". Denna strategi innebär att man bara köper aktier med pålitlig utdelningstillväxt. Sådana som höjer utdelningen år efter år i ur och skur. I Sverige har vi inte så många sådana bolag, det är bara Castellum och Hufvudstaden i Sverige som har hyggligt lång och fin historik av utdelningshöjningar, ca 17 år på raken har de.

Utdelningstillväxt är mycket viktigt för mig men jag är ingen tvättäkta dividend growth investor. Man kan dela in mina innehav i två typer där den ena är just utdelningshöjare och den andra är aktier/ETF:er med hög och pålitlig utdelning fast utan eller begränsad tillväxtpotential.

Utdelningshöjarna har som grupp gett en mycket bra totalavkastning historiskt och jag är övertygad om att de kommer göra det även i framtiden. Dessa innehav är viktigast i min portfölj när det kommer till att skapa värde på lång sikt. Den andra delen, den med begränsad tillväxtpotential bevarar värde och ger mig ett starkt kassaflöde i portföljen. Till den senare kategorin räknas mina investeringar i Fixed Income.

På lång sikt är utdelningstillväxten värd mycket. Om man tex jämför HCP och Klövern pref som ger ca 5,2% direktavkastning respektive ca 5,8% så kommer HCP på sikt att ge mer utdelning pga tillväxten. De höjer utdelningen 2-5% per år och går så småningom ikapp och förbi Klövern pref. Det fina med stigande utdelningar är att aktiekursen också stiger. Högre utdelning är värt mer helt enkelt. Ibland kan aktiekursen lagga men den hänger alltid med på lång sikt, i alla fall i bra bolag som HCP.

En aktie med 15% utdelningstillväxt dubblerar utdelningen på cirka fem år! Det är ju magi på hög nivå =) Efter ytterligare fem år är den dubblad igen. Det finns många USA-aktier som historiskt haft så hög utdelningstillväxt men man ska inte ta för givet att de därför har det även de kommande fem åren. Jag vågar inte räkna med så hög tillväxt i någon placering. Castellum är det innehav där jag har en tydlig förväntansgrad och där räknar jag med cirka 6-7% utdelningstillväxt i snitt på lång sikt. Det är en uthållig och bra nivå. De senaste tio åren har de haft 6,4% i genomsnittlig utdelningstillväxt.

Mina andra viktiga utdelningsväxare är AT&T, HCP och Realty Income, dessa bolag höjer utdelningen varje år. Jag räknar inte med fantastiska höjningar men minst 2-3% tror jag de kommer leverera. Oavsett om börsen går upp eller ned så kommer mina utdelningar öka, mer utdelningar som jag kan köpa mer aktier för, år ut och in i ur och skur! Jag oroar mig inte för aktiekursen utan fokuserar på den fina utdelningen som blir högre och högre.

Just HCP är ett innehav jag planerar att öka i den närmsta tiden. De har en fin verksamhet i vårdfastigheter och de har framtiden för sig mtp åldrande befolkning. Direktavkastningen på över fem procent är hög för att vara en utdelningshöjare, faktum är att HCP och AT&T är de utdelningshöjare med högst direktavkastning bland de som kallas dividend aristocrats (fina USA-bolag som höjt minst 25 år på raken).

Min portfölj mår bra av fler utdelningshöjare och på sikt vill jag ta in några till. JNJ som jag sålde förra året vill jag väldigt gärna äga på lång sikt, det är ett mycket fint bolag och de är en riktigt fin utdelningshöjare!

Jag har ett mål om minst 3% organisk utdelningstillväxt för min portfölj. Det är baserat på att jag också äger en hel del Fixed Income som inte höjer över huvud taget. De flesta höjningar för mina innehav i år är nu presenterade och tillväxten hamnade i år på 3,3%, det är jag mycket nöjd med. Inför nästa år har jag ett bättre utgångsläge då jag nu äger Tele2 som kommer höja med 10%. Jag har också en liten slurk Atlas och Latour som nästan alltid höjer. När jag ökat i HCP stärker jag ytterligare potentiella tillväxten. Jag stämmer av utdelningstillväxten en gång per år och det gör jag på våren när de svenska bolagen meddelat sina utdelningar.

12 kommentarer:

  1. Jag har funderat lite på de olika kulturerna i USA jmf Sverige. Att man har så många stabila utdelningshöjare i USA handlar väl framför allt om att man i större utsträckning håller utdelningsandelen låg, och i stället för exempelvis extrautdelningar i goda tider snarare återköper aktier, vilket förstås gör att EPS växer. Då kan man bibehålla utdelningstillväxt i dåliga tider. Och att man gör detta torde väl vara för att det finns så många småsparare som faktiskt lever på utdelningar i sin pension etc, och därför behöver större stabilitet.

    SvaraRadera
  2. Hej intressant som vanligt, äger också Hcp, för en tid sedan läste jag på SA i olika artiklar att de hade lite problem med sin största hyrestagare, tror de hade problem med myndigheter. Hcp har bara en svaghet och det är att de har väldigt stor andel uthyrt till en hyrestagare, behöver inte vara fel dock. Har du läst om det har löst sig. Löser det sig så ökar jag med. Mvh Magnus

    SvaraRadera
  3. Tjena Magnus,
    HCPs största hyresgäst hade utmaningar men det har kommit åtgärder nu och HCP steg kraftigt på den nyheten för inte längesedan. Jag som väntade på att fynda billigare, suck.. =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Bra inlägg som vanligt. Jag har sedan ett halvår tillbaka börjat ställa om min portfölj till att fokusera på stabil utdelning och till stor del växande utdelning. Är intresserad av HCP och OHI men tänker mig att dessa och liknande bolag kortsiktigt kan få en nedgång då räntehöjningen kommer i USA. Räntehöjningen, när den väl kommer, är väntad men jag tror ändå att det kommer bli en psykologisk effekt. Hur tänker du angående att invänta räntehöjningen med förhoppning att köpa billigar eller kommer denna att inte ha någon nämnvärd effekt på kursen?

    SvaraRadera
  5. Tjena Anders,
    Kommande räntehöjningar är redan inprisat i kursen men jag tror nog som du att när de väl kommer så blir det svajigt i sektorn.

    Jag har inget emot att köpa nu och planerar som sagt att öka i HCP inom kort. Jag kommer köpa mer på lång sikt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Tack för en bra blogg med många fina uppslag. Låg utanför börsen under ett par år men satte förra året igång med utdelningsinvestering. Jag har ungefär 35% i utdelande aktier. Resten är cash och guld / silver. Varje månad handlar jag för en tredjedel och sparar resten. Har för mig att jag läst att du alltid ligger fullinvesterad. Hur tänker du här? Är själv livrädd för att det kommer en kraftig nedgång och vill inte ligga fullt inne då. Hur ska man resonera.
    Mvh
    P

    SvaraRadera
  7. Tjena,
    En nedgång är inget att vara rädd för. Bara om du ska ha pengarna den närmsta tiden men då ska de ändå inte vara investerade på börsen.

    Börsen ger bäst avkastning och att gå in/ur i försök att tajma börsen sänker bara avkastningen.

    Guld och silver är ingen investering. Det är spekulation om prisförändring. Historiskt har de gett dålig avkastning. Jag tycker det är en skitplacering.

    När man har fina utdelningsbolag har man också ett bra kassaflöde i form av utdelningar. Det är pengar man fritt investerar i det som synes bäst för stunden.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Tack för svaret.
    Guld / silver är för mig ingen investering utan en liten försäkring. Ägt sedan 2004 så varit fint för min del. 15% ungefär, får se vad jag gör. I övrigt funder jag på att gå upp på 60-70% aktier men kanske att de inköpen får sträcka sig över resten av året. Lutar åt en del fixed income. Gärna fler inlägg kring det.
    Mvj
    P

    SvaraRadera
  9. Bra inlägg, men hur ser du på valutarisken när det gäller amerikanska bolag.. en bra utdelningstillväxt kan ju lätt käkas upp för många år framöver av ett dollarras. Särskilt när dollarn ju stärkts 30% mot kronan på ett år.

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym,
    Jag placerar på lång sikt och då lägger man inte så stor vikt i valutan. Den svajar upp och ned över tiden och på lång sikt neutraliseras dessa svängningar av just tiden. Ibland får man mer och ibland mindre pga valutan.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej! Tack för en fin blogg! Är här och läser emellanåt och försöker lära mig saker sakta men säkert.

    Planerar att efterhand ändra inriktning på mitt sparande, från indexfonder till utdelningsaktier. Tänker mig max 10 bolag i portföljen, så jag hinner följa nyhetsflödet någorlunda (även om grundtanken givetvis är att aldrig sälja).

    Jag undrar var du hittar dina siffror över utdelningstillväxt? Finns det "färdiga siffror" på nätet eller får man samla ihop datan och göra matten själv? Jag ämnar i dagsläget endast investera på Stockholmsbörsen.

    Allt gott och lycka till!

    /Martin

    SvaraRadera
  12. Tjena Martin,
    Jag gör egna prognoser på flera av mina innehav. Jag har även betaltjänsten SME direkt som sammanställer analytikernas förväntningar.

    För stora stabila bolag med lång historik kan man med hjälp av denna och utdelningspolicy bla göra simpla antaganden själv kring framtida utdelning.

    Johnson & Johnson har tex en historisk utdelningstillväxt om 7% i snitt per år och man kan tänka sig att det kommer se ut så även framåt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Sålt Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility

  Jag har haft en liten slant i fonden Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility B . Det är snart ett år sedan jag tog in fonden och...