Tänk på detta när du köper preferensaktier

Idag pratade jag med en herre som glatt berättade att han köpt en preff. Han kände ej till inlösenkursen som jag upplyste honom om. Jag informerade även om att det är klart troligt att den här preffen blir inlöst om ett par år.

Jag har sagt det förut men det är värt att nämnas igen:

När man köper preferensaktier skall man aldrig betala mer än inlösenpriset och således måste man ta reda på vad det priset är och när det kan inträffa. Flera preffar har en trappa där de successivt sänker inlösenpriset med tidens gång och det är min fasta åsikt att man skall titta på den lägsta inlösenkursen. Victoria Park pref är ett exempel på en sådan trappa, nu är inlösen 325 kr, och år 2020 är den nere i 275 kr. Aktien stängde på 323 kr i fredags vilket innebär en premie om 17,5% mot lägsta inlösenkurs.

Jag har ett inlägg med de flesta preffarna och deras inlösenpriser. Det uppdateras löpande med nya preffar. Annan info om preffarna hittar man jättelätt hos tex Avanza, utdelningsstorlek, utdelningsdatum mm. Länk till inlägget: http://petrusko.blogspot.se/2015/01/inlosenkurs-for-preferensaktier.html

Information som inlösen osv om en preff står på respektive bolags hemsida under "Bolagsordning". I vissa fall är det snårigt att få grepp om det då man uttrycker sig i procent av den ursprungliga emissionen av preffen. Tex: Inlösenpriset är 120% av teckningskursen. Det finns preffar som snart har tio år på nacken, inte lätt att gräva fram vad ursprungliga teckningskursen var för en sådan...

1 kommentar:

  1. Jag tycker att man skall även titta på den framtida utdelningen. Det finns preffar där utdelningen går upp om några år, ibland i en trappa. Det är stor risk/chans att bolaget väljer att lösa in preffen när utdelningen går upp, ty då blir det mycket dyrare för företaget att ha den kvar.

    //Krusse

    SvaraRadera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...