Global utveckling och exponering i den

"World map". Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_map.png#/media/File:World_map.png

Jag har en brist i min portfölj som jag vill agera på. Min exponering mot globala utvecklingen är väldigt liten. När kineser, indier, kenyaner mfl får det bättre stiger efterfrågan på tjänster och produkter som tex lås från Assa Abloy eller kompressorer från Atlas Copco eller varför inte kläder från H&M.

I min portfölj idag har jag inte så många bolag som tar del av den här utvecklingen, framförallt har jag låg viktning på några av de som faktiskt gör det. Fastigheter i USA och Sverige ger i princip ingen exponering mot globala utvecklingen. NCC, Fortum, Tele2, Teliasonera ger ingen klockren exponering mot detta heller.

Mina innehav som faktiskt ger mig exponering och en tydlig sådan är:
Latour (Via flera av sina portföljbolag, tex Assa Abloy)
Industrivärden (Volvo, Sandvik mfl)
H&M

Utav dessa har jag väldigt liten viktning i Latour och Atlas som båda är relativt nya innehav i min portfölj. Jag har redan i plan att öka i de här två och med fokus på att öka exponering mot globala utvecklingen ser jag än mer fram emot att nå en större viktning i dessa fina bolagen. Jag fortsätter att köpa regelbundet i de båda.

Man behöver inte gå över ån efter vatten för att få den här exponeringen. Väldigt många av våra fina svenska bolag säljer sina produkter och tjänster över världen och får sin del av kakan när världens befolkning får det bättre. Man kan ju köpa tex globalfonder eller ETF:er med inriktning specifika länder eller regioner men det är onödigt i just detta syfte tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Kinnevik tycker jag inte är så lätt att analysera, men jag tror det kan vara en intressant krydda i detta sammanhang

    SvaraRadera
  2. Jag brukar alltid lyfta fram Millicom i såna här sammanhang. Det är exponering rakt mot konsumentprodukter i Sydamerika och Afrika.

    SvaraRadera

Aktiespararna Global Direktavkastning - Global exponering i sunda bolag till rimlig avgift

  För cirka 1 år sedan pitchade jag idén om en global version av Aktiespararna Direktavkastning för fondbolaget Cicero som driver den. De gj...