Spara i indexfonder

Att slå index är lättare sagt än gjort. Det är få förunnat att lyckas med detta på riktigt lång sikt som 20-30 år. Att slå index på korta perioder som 5-10 år kan nog inträffa då och då och är inte alls lika osannolikt.
Svenska börsen har historiskt gett en avkastning om cirka 10% per år i snitt. Det är lätt att bli girig och dessutom känna övertro till sig själv: Jag vill ha mer, Jag kan avkasta mer!

Ett mycket smart och effektivt sparande är indexfonder. De har ofta låg avgift och de ger en avkastning i linje med index som är så svårt att slå. 
Det är smart att satsa på indexfonder av anledning att man inser svårigheten att slå index på lång sikt.
Det är också smart av anledningen att det är kostnadseffektivt, numera finns ju kostnadsfria fonder som Avanza Zero.
Det är också smart av anledningen att det tar minimalt med tid. Man behöver inte titta till sitt innehav över huvud taget egentligen och man kan ställa in ett automatiskt månadsspar.

Jag såg precis Avanzas lista över populära indexfonder och blev inspirerad till detta inlägg.

Två indexfonder jag gillar starkt är Avanza Zero som jag nämnde samt SPP Aktiefond USA. Den sistnämnda är en USA-fond med kring 500 st olika innehav och en låg förvaltningsavgift om 0,2%. Egentligen skulle man klara sig utmärkt med endast de här två fonderna, Sverige utan avgift och USA med jättelåg avgift, det är nice.

Skall man lägga till något här måste jag slå ett slag för en fond jag tycker är super! Trots den har en liten avgift gillar jag den nästan mer än Avanza Zero. Jag pratar om Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Den här fonden har 0,2% i avgift och äger de svenska investmentbolagen där Industrivärden och Investor står för cirka 55% av värdet. Historiskt har de svenska investmentbolagen lyckats avkasta bättre än index och jag vill tro att de fortsätter med det därav att jag gillar denna fonden så.


22 kommentarer:

  1. Jag har sedan en tid tillbaka tillägnat en större del av den totala portföljen i just indexfonder. Det beror på precis som du skriver att jag inte tror mig kunna slå index år efter år, utan att behöva lägga ner all tid på det.

    Roligt att du nämner SPP Usa samt Spiltan Investmentblag då jag har både dem samt Avanza zero i fondportföljen. :)

    SvaraRadera
  2. Bra prisvärda fonder.

    Ska man ha riktigt bred allokering bör man utöka med andra regioner och här har Swedbank fonder för Europa och Asien till 0,2%.

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko, tack för en mycket bra blogg!

    Vad det gäller de nya kostnadsfria fonderna Avanza zero och Nordnets superfond Sverige, så är de marknadens dyraste gratisfonder. Väldigt få reflekterar över att de fonderna köper aktier i de 30 största bolagen på Stockholmsbörsen, en samling bolag som har en snittutdelning på strax över 3%. Denna utdelning tillfaller väl inte kunden? Alltså har vi en "gratisfond" som kostar strax över 3%. Kunden köper en indexfond, som egentligen är dyrare än den dyraste nischfond. Smart drag av Avanza och Nordnet! :)


    mvh
    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelningen återinvesteras i fonden, så jo den tillfaller kunden.

      Radera
  4. Hej P,

    Först och främst tack för en superintressant blogg! Inne varje dag.

    Tänkte bara höra om du har någon tanke kring Avanza Zero i jämförelse med de två kändisfonderna Didner & Gerge Aktiefond och Carnegie Sverigefond som är inom samma fondkategori och undergrupp. Blir mer intressant då Avanza Zero nämns överallt trots att de två andra fonderna, enligt mig, presterat bättre såväl riskjusterat som ej-riskjusterat. Förvaltningsavgifter är redan reserverat för i kurserna, så ceteris paribus, har Didner och Gerge Aktiefond presterat bäst på en historisk 5-10 årssikt, om man jämför sharpekvot och snittavkastning mellan de tre. Idag prioriterar jag däremot Carnegie Sverigefond som har den högsta sharpekvoten 3 år, lägsta std.avvikelsen 3 år, högst avkastning 3 år.

    Ranking på fondkollen.se (1, 3, 5, 10 år);
    Carnegie (4, 3, 5, 3)
    D&G (11, 2, 1, 2)
    Avanza Zero (53, 31, 13)

    Enligt Morningstar har dem två översta fem stjärnor (*****) men Avanza Zero enbart fyra (****).

    Förstår att ni har samarbete med Avanza men vore intressant att höra dina reflektioner. Bytte nämligen precis ut hela mitt Avanza innehav mot Carnegie Sverigefond :)

    SvaraRadera
  5. Ja de fonder du nämner är även mina favoriter. Helt klart utomordentligt bra alternativ där fonder är tvingande som sparform. Exempelvis i PPM eller tjänstepension.

    Hur hade du komponerat och viktat en portfölj baserat på dessa fonder om du hade stoppat dem i byrålådan under 20 år?

    SvaraRadera
  6. Kommentar till Fredrik ovan:
    Fonden följer SIX30RX som återinvesterar utdelningar, dvs andelsägarna får naturligtvis ta del av dem. Så ditt påstående att det kostar 3% för kunden stämmer helt enkelt inte.

    Mvh
    GT

    SvaraRadera
  7. Har du någon källa på att investmentbolag har slått index över tid? De enda "studier" jag har sett är de där man tar investmentbolagen som är störst idag och kör backtesting. Om man gör så med bolag som börjar på slumpvis bokstav så var de sannolikt också slått index.

    SvaraRadera
  8. Hallå GT,

    tack för feedback. Jag har läst på lite mer nu, och det verkar som Avanza Zero är den enda gratisfond som följer SIX30RX. SBAB Fri följer OMXS30, och är alltså en extremt dyr gratisfond. Vad det gäller Nordnets superfond Sverige, ska den följa NASDAQ OMXSBGI, men detta index blir jag inte klok på, huruvida den inkluderar utdelningar eller ej...

    http://www.rikatillsammans.se/2014/07/04/jamforelse-av-gratisfonderna-avanza-zero-nordnet-superfonden-och-sbab-fri/

    mvh
    Fredrik

    SvaraRadera
  9. Angående detta om utdelningar.

    Utdelningar tills för några år sedan delades ut som nya fondandelar till innehavarna.

    Numera stannar utdelningarna inom fonden och återinvesteras.

    Med andra ord så tillfaller utdelningar fonden och dess andelsägare

    SvaraRadera
  10. Tjena Oliver,
    Jag har dels läst artiklar i tidningar som Privata Affärer genom åren där de skrivit om investmentbolagen och dess avkastning men jag har främst kollat på bolagens hemsidor. Som exempel: Sedan 1996 har Industrivärden gett en totalavkastning om ca 1300% medan Six Return index gett drygt 300%. Latour som jag nyligen bloggat om har gett ca 50.000% sedan åttiotalet!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Ja, det är väl klart att de har slagit index om du tar dagens största bolag och räknar bakåt i tiden (det samma är sant om du tar hela large cap). Och det är totalt orelevant eftersom bolag som har gått i konkurs eller gått dåligt inte kommer med i beräkningen. Det enda sättet att få en antydan på om investmentbolag slår index är att ta de största investmentbolagen för tex 1955 och jämföra dem med index fram tills idag. Hittils har jag inte sett en sådan studie.

    SvaraRadera
  12. Hej Oliver,
    Ja självklart tittar vi bakåt i tiden, någon kristallkula har jag ej och kan således inte säga hur framtiden ser ut.
    Om du anser det självklart att Investmentbolagen slår index är det ju dumt att fråga efter källa till mitt påstående.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Oliver har inte en aning om vad "investmentsbolagsrabatten" gör gentemot index i långa loppet.

    SvaraRadera
  14. Det är inte klart att investmentbolag slår index, jag har aldrig hittat en bra studie i ämnet. Det som är klart är att om man dem 10 största bolagen i en specifik sektor (i detta fall investmentbolag) så kommer de väldigt sannolikt ha slått index över en lång tidsperiod. Det beror inte på att sektorn är fantastisk, det beror på att man mäter på de STÖRSTA bolagen IDAG, man får alltså inte med bolag som gått i konkurs eller presterat dåligt. Om man vill göra en mer rättvis studie så får man ta de största investmentbolagen från tex 1955 och mäta resultatet fram till idag. Resultatet kommer inte ge ett helt rättvist resultat beroende på liten sample size, men det kommer iaf ge en fingervisning till skillnad från Privata affärers artiklar i ämnet som är sämre än värdelösa eftersom de ger falsk information. Lite underligt att en av Sveriges största aktietidningar inte har någon som kollar igenom artiklarna innan de publiceras.

    SvaraRadera
  15. Jag vet att substansrabatten bidrar positivt. Det garanterar dock inte att de slår index. Löneersättningar och motvilja till att investera i oetiska bolag är två av faktorerna som påverkar åt andra hållet.

    SvaraRadera
  16. Hej jag undrar hur det ser ut med utdelningar i indexfonder? I avanza zero vet jag att utdelningen återinvesteras, men det verkar inte vara fallet i andra indexfonder då de följer "normala" index och inte index med inräknade utdelningar.

    Är jag helt ute och cyklar eller får man inte utdelningen till godo i de flesta indexfonder?

    SvaraRadera
  17. Hej Karl,
    Utdelningen får du alltid del av som fondägare. Vanliga fonder återinvesterar dem (reglerna hindrar dem att dela ut dem). ETF:er kan dela ut men av de svenska är det bara en som gör det och de andra återinvesterar.

    Man kanske kan läsa på vissa fonder att de jämför sig med ett index som utdelningen inte är inräknad i men det betyder inte att utdelningen vips går upp i rök. Utdelningen återinvesteras och du tar alltid del av den!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Jag har också en fråga om utdelning. Har vart inne o läst på Nordnet (då jag är kund där) och de säger att jag som kund inte kan återinvestera min utdelning automatiskt längre (såvida jag inte betalar 500:- för att ha nån som gör det manuellt), betyder det att jag måste hålla mig uppdaterad hela tiden då om när utdelningen kommer?

    Jag har också läst på t ex Nordnet Superfonden att de inte ger utdelning. Då undrar jag ju hur jag tjänar pengar på att investera i den? :p
    Är väldigt ny inom detta med indexfonder o känner mig just nu lite förvirrad. :)
    Är supertacksam för svar!

    En till kalasnybörjarfråga: vad är skillnaden på utdelning o avkastning och vad är det jag är mest intresserad av när jag investerar i indexfonder?

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  19. Hej Vicki,
    Vanliga svenska fonder återinvesterar automatiskt utdelningen inom fonden så det är ett "bekymmer" man kan släppa. Det sköts helt automatiskt utan att man kan eller behöver göra något.

    Nordnet superfonden är en jättebra indexfond och alla utdelningar den tar del av återinvesteras automatiskt inom fonden. En jättebra fond för ett långsiktigt sparande.

    Utdelning är något man får utbetalt, oftast kontant. Direktäger man aktier så brukar man få en kontant utdelning från dem. Med avkastning brukar man mena kursutvecklingen. Om man äger Nordnet superfonden och den stigit 10% kan man säga att den gett 10% avkastning. För aktier pratar man ibland om Totalavkastning och då menar man både utdelning och kurstillväxt. Om Tex Ericsson stigit 10% och gett en utdelning motsvarande 5% är totalavkastningen 15%.

    Den som investerar i fonder skall titta på det man brukar kalla avkastning, alltså hur mycket fonden stigit.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  20. Tack för en fin sida

    Jag har sparat i indexfonder i snart ett år, och dessa du nämner ingår i min portfölj och jag tycker att priserna är bra. Kommer nog ligga 70% indexfonder och 30% akter, men mycket kan hända :)

    SvaraRadera
  21. Such a nice blog and very nice you work and sharing this wonderful article about the bästa indexfonderna well done.
    bästa indexfonderna

    SvaraRadera

VIX index och stigande optionsintäkter

  VIX är något du kanske hört tuffa traders slänga sig med tidigare men inte känt någon mening eller intresse att sätta dig in i vad det är....