Sålt Statoil

Jag gick in i Statoil på dryga 120 kr och en NOK/SEK kring 1,05. Min plan var att köpa vid flera tillfällen och att göra det till än lägre pris än det jag först gick in till (i spåren av oljekrisen).

Efter det har både Statoil och den norska kronan dragit norrut. Jag sålde så idag mina Statoil då jag inte vill öka på dessa nivåer och pga att innehavet är så litet att jag ej vill ha det kvar. Kommer det nya möjligheter att "fyndköpa" Statoil kan jag tänka mig att på nytt köpa med plan att öka via regelbundna köp under en kort period.

148,8 kr fick jag för mina Statoil och avkastningen klockar in på ca 25%. Det är en fin avkastning på två månader. Inte varje gång man har sådan tur.

10 kommentarer:

  1. Tror denna intervju kan intressera dig
    http://moneyweek.com/pippa-malmgren-an-inflation-shock-is-coming/
    Oljepriserna har gått ner men det verkar vara en del underliggande inflation på väg nu i USA.
    Hur det kan komma att påverka flera europeiska länder med deflationshot hängande över sig idag återstår att se.

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Jag tittar/lyssnar på intervjun nu, har börjat väldigt intressant. Tack för tipset.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Tänkte göra detsamma imorse men bestämde mig för att vänta lite till. Sen gick den upp 4% till under eftermiddagen så börjar nog bli dags. Känns tveksamt med oljan på dessa nivåer. Kul att man kunde fiska vid 125-135 nivån och sälja nu. Trodde inte det skulle gå så snabbt men är bara att tacka och ta emot, det blev +18% för egen del. Hittat någon alternativ placering?

    SvaraRadera
  4. Tjena Ruter,
    Ja det gick snabbt där. Kanske får vi möjlighet snart igen att "fynda". Kan ju gå lika snabbt ned igen.

    Likviden går in i mitt vanliga flöde och framöver har jag i plan att öka i diverse portföljbolag.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko,
    Jag sålde också mina Statoil efter att få fiska några fina kring 1,00 NOK/SEk samt låg kurs.

    Men samtidigt är det lite vemodigt, de behåller utdelningen åtminstone 3 månader till.

    Men förhoppningsvis kommer vi får se bättre priser igen och då kommer jag återigen vara där och bottenmeta.

    SvaraRadera
  6. Investerarerns: Tjena!
    Bra metat, vi hoppas vi får fiskat på oss Statoil inom kort igen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Jag har valt att behålla mina Statoil. Bra där med 25% avkastning :).

    SvaraRadera
  8. Jag ligger lite efter så jag gick in i måndags innan rejset vid 136. Tänkte hålla dem ett tag dock. Skall tänka ett varv till dock.

    SvaraRadera
  9. Pratar i nattmössan, jag menar naturligtvis i torsdags.

    SvaraRadera
  10. Grattis Petrusko! Att ta en vinst är något av det svåraste, mycket svårare än att trycka på köpknappen. Själv sitter jag med en del norska aktier som gått starkt på senare tid, men som tyvärr köpts till ännu högre kurs. Det kan alltså vara läge att ta en förlust som nu är mindre än vad den möjligen blir framöver.

    Hoppas sedan på att kunna öka i norska bolag över tid, men gissar att vi har en skakig åktur framför oss när det gäller oljan.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...