Sålt fler Corem Property pref, köpt Alm Equity pref

Jag har under en tid sålt Corem Property preferens i takt med att den stigit till allt galnare nivåer. Idag sålde jag en slurk på 204,5 kr vilket är nästan trettio kronor över inlösenkursen. Anta att Corem löser in preffarna om 3 år så har man fått 30 kr utdelning och 175 kr betalt för aktien. En totalavkastning om 0,5 kr eller 0,25%. Helt galet att någon köper på de här nivåerna.

Jag köpte istället Alm Equity preferens. Den ger kring 7,2 % direktavkastning och handlas under inlösen som är 120 kr.

När man värderar preffar är det främst kreditrisken man tittar på i ett bolag och jag tycker att risken vs räntan är ok i Alm Equity pref. Med det sagt kan jag tillägga att jag inte är förtjust i bolagets verksamhet och skulle inte köpa stamaktien men det är som sagt en helt annan sak.

*Uppdatering 2017-05-23 Jag har tagit bort irrelevant info om närstående till huvudägare.

9 kommentarer:

  1. Är likviditeten ok? Jag funderade också på denna men vågade inte till följd av bolagets storlek och svajiga verksamhet som känns sårbar. Vad händer om något eller några av projekten inte faller väl ut och hur mycket krävs innan utdelning ställs in? Jag köper hellre större fastighetsbolag. Just nu känns ingen preff i Sverige köpvärd...

    SvaraRadera
  2. Har samma inställning som du, Pandeya-bolag är en no-go-zone. Sen kan man ju kanske fundera på hur stort säkerhetsavståndet nu är om det är "frun som äger aktierna".

    På det hela taget är det nog viktigt att regelbundet ansa i preff-buketten med de stundtals egendomliga värderingar som nu förekommer. Bitvis en preff-bubbla, värd att hålla ögonen på..

    SvaraRadera
  3. "för att storskojaren, mannen utan verklighetsförankring: Hans Pandeya är engagerad i bolaget"

    Får man verkligen skriva så? Det låter som förtal, men du kanske har bevis för att det förhåller sig så.

    SvaraRadera
  4. Det är många prefar som handlas över sin inlösenkurs. Sagax pref handlades igår på 38,60 vilket är 3,60 över inlösenkurs. Köper man därför att risken att prefen löses in bedöms som obefintlig? Eller är det något annat som styr? Vad tycker Du om Amasten pref? Handlas runt 310kr vilket ger en avkastning på ca 6,5%. Inlösenkurs 350kr

    SvaraRadera
  5. Familjen Oberoende:
    INgen fantastisk likviditet i denna. Nu tror jag dessutom den är högre än vanligt då det verkar som attt en större batch är under utförsäljning av en aktör.
    Verksamheten är mer riskfylld än den i tex Corem Property, därav den högre direktavkastningen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Anonym:
    Ja, man måste känna sig hyggligt säker på att preffen inte löses in snart för att betala såpass hög premie som förekommer nu på vissa preffar. Det är så man anar att institutionella placerare är i dialog med bolagen som försäkrar dem att inlösen ej är förestående. Ren spekulation från min sida men något gör placerare trygga att betala premie.
    Sagax gör just nu en riktad nyemission av preffar till institutionella placerare till en kurs som är drygt 1,5 kr över inlösen. Jag utgår från att de i samband med denna emission haft en dialog kring inlösen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej! Intressant att läsa din blogg. Vad är din syn på Oscar properties pref? Har en direktavkastning på 8,85% på nuvarande kurs. Nackdel att de har kort historik men de bygger på bra adresser där köptrycket och betalningsviljan är god. De tjänar även bra pengar och har växt kraftigt. Sitter med Klöverns pref men vill ha flera för att sänka risken i portföljen. Tack för en bra blogg! Mvh samuel

    SvaraRadera
  8. Hej Samuel,
    Oscar Properties verkar tuffa på ok. Det är dock mycket gynnsamt läge för dem nu men på kort sikt är kreditrisken ok i förhållande till direktavkastningen. 240 kr är inlösenkurs och över det bör man ej betala för den.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Vad tror du om K2A:s pref som lanserades nu nyligen? Jag har själv tittat på den, [LÄNK], men min analys är bara en första titt på bolaget. K2A är ju väldigt litet och verkar vara på ett väldigt spekulativt stadium fortfarande.

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...