Börsveckan rekar Castellum

"En utmärkt basplacering i portföljen"
Så lyder rubriken för analysen av Castellum i tidningen Börsveckan. Frågar ni petrusko så har de ju såklart rätt, Castellum är mitt största innehav och det utgör en fin bas i väskan.

Det låga ränteläget lyfts fram som en stark drivkraft för Castellum och fastighetsbolagen generellt. Börsveckan väntar sig att sektorn kommer gå bra en tid framöver i det låga ränteläget.
Jag vill flika in att när räntorna höjs då är det bättre tider och Castellums hyresgäster gör bättre business. I samband med detta justeras hyrorna upp; Det laggar ju något år men det kommer ikapp och väger upp högre räntor. Förre VD:n Håkan Hellström sade en gång på en aktieträff jag var på att han snarare välkomnade högre ränta för det betyder att det går bra för Sverige och företagen och hyran justeras enligt avtal upp efter detta.

Tidningen berör även beståndet och förvärv. Precis som jag gjort efterfrågar de mer "action". Jag har uttryckt mig simpelt och efterfrågar helt enkelt fler förvärv medan Börsveckan går lite djupare och är inne på att marknaden skulle uppskatta en renodling av beståndet.

De uppger en utdelningsprognos om 4,75 kr för 2015 och det är ett antagande jag kan stämma in i om Castellum inte lyckas köpa tillräckligt många fler fastigheter som tickar in pengar i skattkistan. Detta skulle innebära en utdelningstillväxt om drygt 3%. Inte fy skam men mer skadar ju inte =)

Castellum har börjat året bra med förvärv om ca 900 msek samt en stor logistikanläggning i Göteborg som jag ej snappat upp värdet på men detta är ett nybygge så det dröjer ett tag innan intäkterna strömmar in därifrån. VD Henrik Saxborn nämner i sitt VD-ord i bokslutskommunikén vikten av förvärv under 2015 och att man har en investeringskapacitet på 6 miljarder kronor. Dyker det bara upp kåkar till rätt förutsättningar så blir det riktigt bra det här!

Castellum är det bolag på börsen med i särklass bäst utdelningshistorik; De har höjt utdelningen varenda år sedan introduktionen 1997. Första utdelningen betalades 1998 och nu till våren blir alltså sjuttonde året på rad som de höjt utdelningen. WOW!
För att erhålla vårens utdelning måste man äga aktien vid börsens stängning den 19:e mars (X-date 20/3 alltså)

Japp, lite från tidningen Börsveckans rek av Castellum samt mina egna tankar kring bolaget.

4 kommentarer:

  1. Igår fick jag Castellums Bokslutskommunikè för 2014 i brevlådan.

    Det var trevlig kvällsläsning!

    Mvh
    Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  2. Castellum är ett av mina tre största innehav =)

    Hufvudstaden med ungefär samma fina historia av utdelningstillväxt ser dock lite billigare ut just nu.

    http://borsdata.se/comp/cast

    http://borsdata.se/comp/hufv


    Vänliga hälsningar

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med, otroligt fint och välskött bolag som passar i var mans utdelningsportfölj.

    SvaraRadera
  4. Härligt, köpte förra veckan och den har gått uppåt bra mycket snabbare än jag kunnat ana. Även Hufvudstaden som Sandmann skriver om är något som jag är väldigt intresserad av men det blir svårare och svårare att finna bra aktier till rimliga priser. Vad har ni på köplistan?

    Mvh,
    Nordic Yield

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...