Köpa aktier, hög värdering

Jag funderar kring kommande aktieköp och lite strategi kring dem. Jag är en riktig "fegis" och har redan cirka 34% fegispapper i väskan om jag räknar in TeliaSonera ihop med mina preffar o liknande.

Preff-frälst, preffkungen osv har jag blivit kallad och JA jag gillar preffar och Fixed Income.
Denna typ av placering ger ett pålitligt kassaflöde av utdelningar och jag ser det som ett sätt att bevara värde då dessa ej väntas backa lika mycket vid en större börsnedgång.
Priset man får betala för detta är en mindre potential i form av kurstillväxt. På lång sikt kan man förvänta sig kring 10% avkastning från börsen. En preferensaktie med 6,5% direktavkastning ger således en lägre totalavkastning på lång sikt framförallt nu då kurspotentialen är liten.

Jo, till mina funderingar nu då. Å ena sidan är jag sugen på att köpa Bank of America preferensaktie serie W. Ytterligare en fegisplacering men jag gillar den och har suttit klistrad vid datorn senaste dagarna för att få köpa den för 25,45$. No luck there yet!

Å andra sidan är jag väldigt förtjust i aktier/bolag som regelbundet höjer utdelningen och känner jag mig trygg i högre utdelning i framtiden har jag inga problem med att betala vad som kan tyckas "dyrt" för en aktie idag. Castellum och Realty Income är två klockrena exempel på bolag med pålitlig utdelningstillväxt. Båda dessa är avsevärt dyrare idag vs ett år sedan. Jag betalar dock gärna för kvalitet och köper gärna dessa två utdelningsmästare på nuvarande nivåer. Man kan se det som att det är utdelningar jag köper och dessa förväntas stiga år efter år efter år... Om aktiekursen svänger upp och ned gör mig inte så mycket.

Ett bolag jag gärna skulle ha i väskan och som har en fin utdelningshistorik är Latour. Investmentbolaget har varit bland de absolut bästa placeringarna på lång sikt och jag ser fortsatt fin potential för denna. Om man rensar utdelningen för bonusutdelningar så har de faktiskt en fin stigande utdelningshistorik.
Nu är ju Latour "dyra" men jag gillar bolaget starkt och tror på dem på mycket lång sikt. Detta i kombination med en tro på framtida högre utdelning gör att jag överväger att köpa in  mig i denna och öka regelbundet.
Jag har ägt Latour för många år sedan och ser fram emot att ta in den igen och hålla hårt i den denna gången.

Mmm, jag har en intern kamp inom mig där jag försöker övertala mig att jag inte skall vara för feg och lugna mig med preffar och liknande nu.

Sammanfattningsvis:
Var inte rädd för "höga" värderingar om du är långsiktig. Börsen ger bäst avkastning på lång sikt. Köp regelbundet för att minska risken, det ger dig ett fint snittpris på dina köp.
På lång sikt skall man vara exponerad mot börsen för att få bästa möjliga avkastning. Min portfölj med så hög andel Fixed Income är rent teoretiskt en dålig strategi för den som söker maximal avkastning på lång sikt.

6 kommentarer:

  1. Själv har jag oerhört psykologiskt svårt för att köpa fler av en aktie där jag tex ligger på +80% eftersom det såklart känns dyrt med min referens.. Sälja vill jag inte heller pga direktavkastningen som jag vill ha som kassaflöde.
    Hur övertalar man sig själv när man vill ha fler aktier i ett bolag som stadigt tuffar uppåt och där man redan har gått tex +80%...?
    /S

    SvaraRadera
  2. På Kanadensiska börsen finns det ett par intressanta bolag..

    Dream Office REIT, Plaza Retail REIT, Cominar REIT.

    Sen gillar jag WPC på amerikanska börsen..

    Någon kommentar på dessa?

    SvaraRadera
  3. Jag brukar inte titta på Kanadensiska aktier dels pga högt courtage (sist jag handlade där var det kring 250 kr min tror jag) och dels pga en riskbild kring bolagsstruktur och beskattning.

    För många år sedan hade jag en placering när Kanada ändrade reglerna kring beskattning eller liknande. Det blev skakigt då och det gillade jag naturligtvis ej. Orkar inte sätta mig in i Kanada om det inte är något som lockar mig å det grövsta.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. I dagsläget tycker jag det är klokt att vara lite fegis. Det är jag med. När det väl kommer en dipp på 30-40% går jag all in.

    SvaraRadera
  5. Har länge följt din blogg och gillar den skarpt. Har själv börjat blogga nu när jag ännu en gång skall ge mig in på marknaden (gick ur pga köp av lägenhet i mitten på 2014). Har skrivit ett inlägg om mina tankar kring en första portfölj och tänkte höra om du har någon input på alternativ?

    http://nordicyield.blogspot.se/

    - Bahnhof
    - Castellum
    - Industrivärden
    - H&M
    - Wal-mart
    - Johnson & Johnson
    - Global X SuperIncome Preferred ETF

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  6. Nordic Yield:
    Tjena,
    Kul att du bloggar och att du kommer sätta av pengar till aktier varje månad framöver.

    Portföljen du planerar är förmodligen en mycket bra start. Fortsätt köpa månad ut och in och snöbollen är i rullning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...