Kärninnehav

Jag har i många år klassat  vissa av mina portföljbolag som kärninnehav. I dagsläget är det Castellum, H&M och Industrivärden jag kallar kärninnehav i min portfölj.
Kärninnehav är bra och stabila bolag med god outlook, stabil och bra utdelning mm. Jag viktar mina kärninnehav betydligt tyngre än övriga innehav.

Jag har en tid funderat kring vad jag verkligen vill ha i ett kärninnehav och kommit fram till att ett av de nuvarande inte riktigt passar in.
Mycket pålitlig utdelning på lång sikt. Allra helst höjningar varje år men bolag som aldrig sänkt kan vara ok också. Detta är något jag  känt starkt för en längre tid men inte satt det som ett ultimat krav.

Realty Income och HCP tex är två fina portföljbolag som jag i framtiden skulle kunna vikta upp och klassa som kärninnehav. Jag gillar bägge dessa starkt!
Ett svenskt bolag som jag i dagsläget inte äger men som har vad jag önskar för ett kärninnehav är Hufvudstaden. Jag gillar verkligen det bolaget och tar nog in det i portföljen igen i framtiden.

Med tuffa krav om pålitlig utdelning konstaterar jag att Industrivärden inte kvalar in. Man kan förvänta sig att utdelningen svajar lite upp och ned framöver precis som den gjort historiskt.
Jag ser således inte längre Industrivärden som ett kärninnehav och tar det lugnt med att öka i den framöver.

Nu är jag alltså nere på endast två kärninnehav. Har inget min eller maxantal men har gärna något ytterligare.

Min portfölj: http://petrusko.blogspot.se/p/mina-innehav.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...