SAS flyger vidare


Jag deltog i nyemissionen av SAS preferensaktie tidigare i år. 500 kr var emissionspriset och den steg till ca 540 kr. Vid något tillfälle kom sämre siffror än väntat för SAS och aktien började falla. Ända ner till strax under 400 kr som den nyligen tog sig över igen.

En svajig kursutveckling, framförallt för att  vara en preferensaktie. Det säger mycket om riskbilden i den här. Med rätta, risken i SAS är fortsatt hög och en placering i SAS preferensaktie kan innebära förlust av satsat kapital.

På sistone har SAS haft medvind. Bränslepriserna har sjunkit rejält och inget pekar på att de skulle stiga kraftigt igen den närmsta tiden.
Flygplansflottan är redan föryngrad vilket sänkt bränsleförbrukningen men dagens plan har ännu lägre förbrukning. SAS har orders på väldigt många flygplan och bara de närmsta åren tar de leverans av kring 40 st nya plan som har kring 15% lägre bränsleförbrukning.

SAS har sparat mycket de senaste åren och i dagarna flaggade man för ett nytt miljardpaket på besparingsfronten. 

Fler reser med SAS och man har tillväxt i antal resenärer mot föregående år. Prispressen i branschen gör dock att intjäningsgraden är lägre.

Jag sålde mina SAS preferens strax under 500 kr med en liten förlust och har hållit mig ifrån denna sedan dess. Under senaste månaden har jag tittat närmre igen på SAS då jag tyckt det börjar se ljusare ut och visst är det så. Jag har köpt ett litet antal SAS pref  igen. Det är mitt mest riskfyllda innehav men är obetydligt litet i förhållande till övriga portföljen.

Igår stängde SAS preferens på 415 kr och med en utdelning om 50 kr per år är direktavkastningen hela 12%.

Lägsta inlösenkurs är 525 kr från år 2018 och de har peggat upp det hela för en planerad inlösen efter det. Under perioden 2019-2023 höjs nämligen utdelningen årligen för att slutligen landa på 75 kr per år. Om SAS klarat sig fram till 2018/2019 skulle jag tro att man göra vad man kan för att lösa in preffarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...