Klövern preferens nyemission


Nyligen höll Klövern extra bolagsstämma för att få tillåtelse om nyemission av preferensaktier. Igår  var det så dags, Klövern gick ut med pressmeddelande om erbjudandet.

Kort sammanfattning:
Pris per aktie: 150 kr
Courtage: 0 kr (som vanligt vid nyemission)
Antal aktier i emissionen: 7.000.000 st med möjlighet att utökas till totalt 12.500.000 st
Sista dag för deltagande: 17:e november
Utdelningstillfällen: jan, apr, juli, okt

Utdelningen är som bekant 10 kr per aktie vilket på emissionskursen ger en direktavkastning om ca 6,6%. Innan det blev känt att fler preffar skulle ges ut handlades Klövern pref kring 170 kr. Det är ingen garanti att aktien åter tar sig till de nivåerna men när en tid passerat efter emissionen och kortsiktiga klippare tagit sina vinster tror jag att kursen kommer stabilisera sig kring 155-175 kr.

Det finns ett stort sug på marknaden efter den här typen av placering, inte minst från institutionella placerare men även privata aktiesparare. Jag tror att erbjudandet utökas till maxantalet 12,5 miljoner aktier.

Inom kort väntas även Hemfosa emittera preferensaktier. De håller extra bolagsstämma 12/11 för att få möjlighet att göra detta. Jag tror att de ganska snart efter stämman utnyttjar denna möjlighet. Jag hoppas och tror att emissionskursen för denna kommer vara samma eller aningen lägre än Klöverns NE om motsvarande 300 kr (Hemfosa pref betalar 20 kr utdelning)

Jag har anmält mig i Klöverns nyemission och ökar på mitt befintliga innehav om jag får tilldelning vilket jag förväntar mig. Om/när Hemfosas erbjudande kommer är det lite mer lockande i mina ögon då det är ett nytt innehav och således bjuder på ytterligare riskspridning.
Något att ha i åtanke när man värderar erbjudandet om Klövern pref är att första utdelningen efter emissionen är redan ca 4 veckor efter man erhåller aktierna. 29:e december är X-datum för utdelningen som betalas i början av januari.

4 kommentarer:

  1. Hej Christoffer,
    Nice, hoppas du får full tilldelning. Hur tänker du kring Hemfosa pref?

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  2. Blir nog en mindre post, r/r känns bra, tycker klövern är underskattad då det knappast saknas likviditet för utdelningarna de kommande åren.

    SvaraRadera
  3. Signar troligen upp mig jag oxå. Avvaktar dock veckan ut och ser om det dyker upp någon annan köpvärd aktie (ser dock inte ut som någon nedrekyl är på gång).
    /Frösöfrasse

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...