Inflation och utdelningstillväxt

Utdelningsinvesterare som jag är fokuserar jag väldigt mycket på två saker, direktavkastning och utdelningstillväxt. Jag äger utdelningsaktier, vissa med fin historik med höjningar år ut och in. En annan del av portföljen består av fixed income och där är utdelningarna i de flesta fall statiska men å andra sidan ger de väldigt hög direktavkastning.

Den höga direktavkastningen är väldigt trevlig "idag" men på lång sikt är det historiskt bättre att satsa på utdelningstillväxt. Aktier som höjer utdelningen år ut och in bjuder allt som oftast också på en stigande aktiekurs över tiden. En aktie som kostar 100 kr med en utdelning om 3 kr och årlig utdelningstillväxt om 10% ger efter ett år 3,3 kr utdelning. Inte så iögonfallande och inte säkert att den uppvärderats men efter ytterligare ett par år är utdelningen 4 kr och aktiekursen har troligtvis stigit.

För den som vill bygga värde på lång sikt är det solklart utdelningsaktier med god utdelningstillväxt som man bör satsa på!

Ändå har jag Fixed Income i väskan...
Ja, vad skall jag skylla på, jag har blivit feg? Mmm, så är det nog. Detta investeringsslag sänker risken på portföljen och minskar volatiliteten. Ja, det sänker sannolikt även totalavkastningen på riktigt lång sikt men i dagsläget gör jag värderingen som så, att jag föredrar den sänkta risken och det pålitliga kassaflödet.

Något man bör ha i åtanke när det kommer till fixed income är inflationen, den minskar köpkraften år ut och in på dina utdelningar. De senaste 25 åren har inflationen i Sverige varit 2,1% i snitt (källa SCB). För att ta ett enkelt exempel, tänk dig att du får en utdelning från fixed income som täcker upp dina matkostnader på 60.000 kr per år. Om ett år har dessa matkostnader stigit 2,1% och uppgår till  61.260 kr. De första åren är kanske inte så svettiga, man har förhoppningsvis andra intäkter som täcker upp den ökade matkostnaden. Efter ytterligare fem år är samma mat uppe i en kostnad om ca 68.000 kr och du är nu 8000 kr back mot dina utdelningar på 60.000 kr.

För att inflationsskydda utdelningarna behöver man utdelningstillväxt. Jag har funderat på detta under dagen och kommit fram till att jag behöver följa upp utdelningstillväxten för min portfölj och säkerställa att den är acceptabel. Jag har även kommit fram till ett mål för den samma. Mitt mål för portföljen är en organisk utdelningstillväxt om minst 3%. Jag kommer utgå från värdet på portföljen och dess utdelningar vid årsskiftet och en bit in på nya året när alla svenska innehav presenterat utdelningen för våren räkna fram tillväxten.


6 kommentarer:

  1. Problemet med många utdelningsinvesterare med tillhörande utdelningstillväxt är avsaknaden av att beakta det underliggande kassaflödet. Utdelningen kan för min del vara konstant i utbyte mot en högre kassaflödestillväxt. Utdelningar är bara en traförering om är egentligen irrelevant ur ett värderingsperspektiv. Dock finns det naturligtvis ett signalvärde ur aktieägarvänlighetsperspektiv. Exempelvis en stabilt ökande payout-ratio med konstant underliggande verksamhet tror jag lurar många som inte gör en djupare analys.

    All lycka på väg mot ekonomiskt oberoende. Må gott!
    Vat

    SvaraRadera
  2. Bra att sätta ett mål. Jag läser Creating wealth with dividend growth igen och nu på s. 60 anser han att 4% utdelningstillväxt bör vara ett minimum för en utdelningsportfölj. Då har han dock räknat med en margin of safety till en 2% inflation i snitt som vi inte har just nu idag.

    SvaraRadera
  3. Sandmann: Ja, 4-5% är nog rimligt att satsa på. Då jag har en god del fixed income i portföljen har jag siktat på ett lägre mål. Mycket bra bok för övrigt.

    Anonym. Ett problem jag inte är bekant med när det gäller investering i utdelningsväxare. En äkta utdelningsväxare måste också växa vinst/kassaflöde år ut och in annars kommer den snart till en nivå där den inte kan öka utdelningen mer.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Kommer du avveckla Ratos nu när dom håller på att gå under?

    SvaraRadera
  5. Vad är din syn på PE-värdering kontra de aktuella räntenivåerna.

    Mycket tyder på att vi kommer att ha väldigt låga räntenivåer under ganska långt tid framöver men även låg tillväxt. Kan man anse att dessa tar ut varandra eller bör vi kunna se en uppvärdering vad gäller PE om det blir uppenbart att räntenivåerna kommer att vara låga för långt tid framöver?

    SvaraRadera
  6. Anonym: Håller Ratos på att gå under?

    Leif: Med rekordlåga räntor har marknaden lägre avkastningskrav och således accepteras högre p/e.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Aktiespararna Global Direktavkastning - Global exponering i sunda bolag till rimlig avgift

  För cirka 1 år sedan pitchade jag idén om en global version av Aktiespararna Direktavkastning för fondbolaget Cicero som driver den. De gj...