BlackRock Municipal Income

Blackrock är världens största kapitalförvaltare räknat i förvaltat kapital. De ligger bla bakom en mängd olika börshandlade fonder varav jag sedan tidigare äger deras fond BLE.

BLE eller Blackrock Municipal Income II som den heter har ett marknadsvärde på ca 365 miljoner dollars och ett NAV* om 15,61$ per share. Utdelningen är på 0,984$ per år och utdelningen sker månadsvis.
BLE stängde idag på 15,73$ vilket ger en direktavkastning om ca 6,25%.

Som man kan ana av namnet på BLE, bla bla II (TVÅ) finns det alltså en etta och den heter BFK.

BFK eller Blackrock Municipal Income har ett marknadsvärde nästan dubbelt upp mot BLE på ca 625 miljoner dollars och ett NAV om 14,96$ /share. Utdelningen som sker månadsvis är på totalt 0,9012$ per år.
BFK stängde idag på 13,92$ vilket ger en direktavkastning på ca 6,5%.

Det råder en stor skillnad i värderingen av de här två liknande fonderna. BFK handlas med en förhållandevis stor rabatt mot NAV och dessutom till en högre direktavkastning än BLE. När jag köpte BLE var det omvänt, då var direktavkastningen högre i BLE. 
BLE och BFK investerar i obligationer utgivna av kommun och liknande. Innehaven skiljer något men flera innehav syns hos de båda. Jag tycker att BFK ser lockande ut men vill gärna komma in till högre direktavkastning. Jag skulle gärna skopa in ett gäng till 13,25$ och 6,8% direktavkastning.

BLE och BFK äger en typ av placeringar som är undantagen skatt i USA och detta medför att ingen utländsk källskatt dras på utdelningen. Således är utdelningen helt skattefri i en svensk KF samt ISK.

*NAV står för Net Asset Value och är värdet för fondandelen. Som substansvärde för ett investmentbolag med skillnaden att de här fonderna inte brukar handlas till stora rabatter.

Börshandlade fonder kallas ofta för ETF från engelskans Exchange Traded Fund.


6 kommentarer:

  1. sorry men jag tycker du här helt fel ute med ditt fixed income-fokus. om du tror på någon form av höjda räntor de kommande åren så kan den typen av produkter bara utvecklas söderut. BFK är, om jag förstår det rätt, investerade i långa kommunobligationer. första sidan i skolboken berättar vad som händer med longer dated bonds vid ränteuppgångar. en sak är om du äger själva obligationen själv och kan vänta med att sälja till förfall. en fond måste sälja till de lägre marknadskurser så fort de får utfall i fonden..

    samma sak när det gäller många av preferensaktierna. dessa är egentligen fixed rate bonds utan förfallodatum. inga smart money köper ett sådant instrument i ett lågränteläge som detta...

    SvaraRadera
  2. Tjena anonym.
    Tack för en lång och bra kommentar.
    First off: Jag tror på lågt ränteläge under ett antal år.

    BFK och BLE är Closed End Funds (CEF) och påverkas således ej av insättning/uttag som öppna fonder som köper/säljer oavsett bra/dåligt läge.

    De här två fonderna har funnits i många år och har presterat väldigt bra i olika räntelägen. Som det mesta föll de när finanskrisen bröt ut men i övrigt har prisbilden hållit sig stabil.

    Beträffande preffar tror jag det krävs väldigt mycket högre ränteläge för att få dem på fall och det tar jag som sagt för avlägset.

    Smart Money, För den som är ute efter bästa möjliga avkastning är alla former av Fixed Income att utesluta. På lång sikt ger börsen bättre avkastning.
    Nu är inte detta min målsättning varpå Fixed Income passar mig väldigt bra.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. 6,25%-6,5% direktavkastning inte illa men hur hög är avgiften på dessa fonder?

    SvaraRadera
  4. Hej Sandmann.
    Dessa fonder är avskräckande dyra normalt sett i min värld. Dess långa historik av utdelningar och stabil kurs har dock gett mig förtroende att satsa.

    Ca 1,7% avgift.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Detta har varit en fantastisk investering för mig.
    Hur tänker du själv nu när räntorna kan börja höjas?
    Säljer du då?

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    Samma här, dollaruppgången efter jag köpte gjorde att avkastningen totalt blev helt fenomenal. Jag har faktiskt redan sålt. Vill minnas att jag resonerade så att jag omplacerade till svenska preffar med högre direktavkastning och låste samtidigt in en fet valutavinst.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...