Avanza Grand Slam!



Okej, jag satt precis och surfade runt på Avanza (som vanligt på kvällarna) när jag noterade att de gjort en del stora förändringar i prislista/förmånsnivå.

Man ruskar om rejält och det som verkligen sticker ut är "mini" med sina 1 kr minicourtage. Det rörliga courtaget är dyrt men om man oftast gör småaffärer så blir det ok ändå. Med det låga minicourtaget öppnas en helt ny värld för många i och med att man skulle kunna köpa aktier för tex 200 kr utan att courtaget blir procentuellt sett på tok för dyrt. Fyra aktier i Teliasonera tex, kostar ca 200 kr och med nya fina "mini" blir courtaget 1 kr. För den som ofta köper för tex 5000 kr blir courtaget om 0,25% i kronor räknat 12,5 kr
Brytgränsen för när det lönar sig med "Small" istället är när man oftast köper för 15.600 kr eller mer.

För USA-handel är minicourtaget 12,95$ för både mini och small och om man oftast köper för över 5180$ blir det billigare med small som har 0,15% rörligt courtage.

Jag tycker det här är riktigt goda nyheter för många småsparare och med så här lågt minicourtage tror jag att direktsparande i aktier blir tillgängligt för fler. Grand Slam för småsparare!

Länk till prislistan: https://www.avanza.se/prislista/oversikt/handel-sverige.html

Länk till mitt inlägg om hur jag väljer prislista hos Avanza: http://petrusko.blogspot.se/2014/10/petrusko-valjer-prislista-hos-avanza.html





2 kommentarer:

  1. En annan ändring är väl att man nu får betala för K4-blanketten om man inte har Platinum. Har för mig det var gratis rakt över förr.

    SvaraRadera
  2. Håller ned!
    Mycket trevliga nyheter.
    Perfekt om man vill återinvestera utdelningar.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...