Teliasonera kapitalmarknadsdag

Mycket diskuterades idag på kapitalmarknadsdagen, bla konsolidering av danska marknaden, investeringar för tillväxt och besparingsåtgärder mm. Mycket intressant kom upp men  det jag tänkte lägga ett par ord kring här på min fina utdelningsblogg  är just det som kom upp kring utdelningen.

En ny utdelningspolicy kommunicerades. Det som nu gäller är: 
"Utdelningspolicyn ersätts med ett mål om en årlig utdelning om minst 3 kronor per aktie för räkenskapsåren 2014 och 2015."

Man uttalade även ambitioner om att höja utdelningen på sikt:
"Kortsiktigt säger vi att det blir minst 3 kronor under de här två investeringsåren, men långsiktigt är ambitionen kvar att förbättra utdelningen"

Teliasonera presenterade en rad tunga investeringar de närmsta åren och det är riktigt bra gjort av dem att gå ut med denna info kring utdelningen. Detta gör man för att ta bort oro/spekulation om sänkt utdelning. 

Om utdelningen blir "endast" 3 kr de närmsta två vårarna tycker jag det är ok. En liten höjning är nice men  3 kr ger en fin direktavakastning och är helt ok. Jag uppskattar verkligen Teliasoneras solida utdelningshistorik. De har aldrig sänkt ordinarie utdelning och nu har de precis klargjort att så kommer heller ej ske de närmsta två åren.

Jag tror på Teliasonera och deras verksamhet på lång sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...