Nytt hus, ny el, nytt bredband...

Igår var dagen kommen, dagen då vi äntligen flyttade in i vårat hus. En underbar känsla och en stor händelse för vår familj. Våra barn kommer ha det så bra här, leka i trädgården och med grannbarn i ett väldigt barnvänligt område.
Innan vi fick barn för några år sedan bodde jag och min fru i hus på landet. När första barnet närmade sig sålde vi och flyttade till lägenhet i storstan. Sedan början på detta året har vi fått ett barn ytterligare och lägenheten kändes trång och begränsande för barnens lek osv.

Nu har vi flyttat till hus i storstan och det känns jättebra. Flytten har gått smidigt och allt har fungerat bra. Bredbandet fungerade på sekunden när jag kopplade in det. Det känns lite vemodigt att byta från Teliasonera som jag är delägare i till Comhem. Jag kan dock leva med det då ADSL är uteslutet och huset inte är Fiberanslutet. Det kostar 20.000 kr att ansluta huset till fiber och det är uteslutet, jag tror iof att den kostnaden kommer sjunka med åren så vem vet det kanske blir fiber i framtiden. Nu har vi i alla fall Comhem 250 mbit och det fungerar toppen. För er som är nördiga likt mig kan jag nämna mina stats från bredbandskollen.se: svarstid 10ms, skicka: 254 mbit, ta emot: 12 mbit.

Desto goare är det att vi köper elen från Fortum som jag är delägare i. I lägenheten hade vi Vattenfall och jag tyckte aldrig det var värt tiden att byta till Fortum där då elräkningen var så liten. Om något år planerar jag dessutom att köpa solceller till huset, kanske från Fortum. Jag har kollat på deras nuvarande solcellerbjudande och tycker det ser ok ut.

Ja, igår var alltså stora flyttdagen och idag har vi kämpat hela dagen och packat upp lådor osv och packat in i skåp/hyllor. Det har varit en riktigt tuff dag, tur att vi haft hjälp från vänner. Tiden går fort när man har roligt, nu är det söndag kväll och snart är det ny börsvecka. Jag tror det kan bli en spännande vecka där tex Teliasonera ev kan tänkas halka under 50 kr igen vilket skulle göra mig lockad att öka ytterligare. Jag har planerat att köpa annat de närmsta dagarna men uppstår rätt läge kan det nog bli att jag slår till på fler Teliasonera istället. Om även Skistar backar lite till så har jag ytterligare en jag kanske klipper in. Jag vill ha den till 80 kr eller lägre. Bägge två är nära dessa nivåer och om börsen surar är det tänkbart att vi träffar kurserna jag inväntar. Skistar är en återkommande placering för min portfölj. Jag har haft den i flera omgångar historiskt. De har en väldigt fin verksamhet och jag kan tänka mig att ha ett litet knippe i portföljen på lång sikt. Denna gången (om det blir av) inbillar jag mig att jag kommer ligga kvar på mycket lång sikt och inte ta hem en "snabb" vinst som tidigare.

3 kommentarer:

  1. Du borde ha valt Bahnhof istället, fantastiskt företag, billiga priser (billigare än telia, osäker om Comhem) De lever oftare upp till sina hastigheter som de levererar än sina konkurrenter :)

    Titta in på företaget, jag är själv aktieägare där :)

    SvaraRadera
  2. Rätt värdelöst att ha 250mb upp. Om man inte är piratebays största seeder, eller?. Är du säker på att förhållandet inte är omvänt?

    SvaraRadera
  3. Anonym: Jag antar att du menar Bahnhof fiber? Kåken är dessvärre inte ansluten till fiber. ADSL är inte sexigt och inte i närheten lika fräsigt som Comhem.

    Lars: Jo tjena, jag var rejält trött igår och somnade framför datorn. Anyhow, ja det skall vara ta emot: dryga 250 mbit och sända: cirka 12. =)

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...