Köpte HCP igen

HCP som jag nyligen sålde är nu åter i portföljen. Aktien har backat ganska mycket sedan jag sålde på ca 42,35 USD. Idag betalade jag 39,61 USD för den.
Utdelningen lär höjas i februari och en gissning är att den landar på 2,26$ på årsbasis. Detta ger på min köpkurs en direktavkastning om 5,7%.

HCP som är en REIT med fokus på vårdfastigheter är en Dividend Aristocrat och har höjt sin utdelning 29 år på raken. Detta är en mycket pålitlig utdelare. Dels med tanke på den fina historiken men även med verksamheten i åtanke. Med högre livslängd och ökande hälsoproblem som diabetes och fetma kommer äldreboende , sjukhus mm ha en stark marknad på sikt.

Redan innan utdelningshöjningen jag pratar om så har HCP den högsta direktavkastningen bland bolagen som kvalar in som Dividend Aristocrats.

Sedan tidigare har jag O, Realty Income som är en annan REIT med bra direktavkastning. Att jag även satsar på HCP beror på att de har en annan inriktning och det ger mig riskspridning i min portfölj. Det är en mycket pålitlig utdelningshöjare som är en av två olika fokus jag har.

Jag fokuserar på aktier med mycket pålitlig utdelningstillväxt eller aktier med pålitlig och hög direktavkastning med en defensiv karaktär. När det gäller aktier med hög direktavkastning har jag satsat främst på fixed income men jag räknar in Teliasonera här också. Min främsta utdelningsväxare är Castellum. Det är mycket vanligare i USA med fokus på utdelningshöjningar vilket förklarar att jag lägger såpass mycket tid och investeringar i USA-aktier. HCP, AT&T och Realty Income är viktiga och pålitliga utdelningshöjare i min portfölj.

Inräknat mina placeringar i Fixed Income har jag nu 18 st innehav i min portfölj som ser ut enligt följande: min portfölj.

Jag planerar fortsatt att diversifiera, att ta in nya bolag i portföljen i nya eller underviktade branscher. Mina planer att börja köpa Axfood närmsta tiden grusades tillfälligt av den kraftiga uppgången idag till ca 365 kr. Jag avvaktar med köp i hopp om bättre läge. Axfood ser jag som ett blivande kärninnehav av defensiv karaktär. För övrigt försöker jag hålla mina nyinvesteringar till högavkastare/fixed income eller utdelningsväxare.
Jag har flera ETF:er och preffar på bevakningslistan med 7-9% direktavkastning men jag skulle gärna lägga mer pengar på utdelningsväxare just nu. Vi får se vad det blir.
På lång sikt är just utdelningstillväxt oerhört viktig för min portfölj och totalavkastningen.

4 kommentarer:

  1. Hur hanterar du valutarisken? Dollarn står väl nästan rekordhögt nu vilket gör att även om priset i dollar är lågt så är inte priset i växlade kronor lika lågt..

    SvaraRadera
  2. Tjena, Rekordhög är dollarn absolut inte. Jag har köpt USA-aktier när dollarn stod kring 10 kr. Jag tycker att dollarn är låg/rimlig nu. MEd det scenario vi har i världen med ett jättestarkt välmående USA och ett svagt ruttet Europa så kan nog Dollarn fortsätta norrut.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. HCP has been on my radar for some time along with VTR and OHI. HCP has many great things going for it being in a growing industry and it also has a very dividend friendly policy.

    SvaraRadera
  4. DivHut: Yes, it should be a winner in the long haul. And me too, beeing an owner of this fine establishment. =)

    Best regards

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...