Investera i aktier, strategi.

Jag köper aktier i starka bolag med bra utdelning. För utdelningen köper jag fler aktier. Min strategi fokuserar på utdelning men inte vilken utdelning som helst. Det skall vara hållbar utdelning, antingen med regelbundna höjningar eller en pålitlig hög utdelning som den hos tex preferensaktier.
Jag är alltså väldigt noga när jag väljer ut mina utdelningsaktier, inte sällan faller valet på amerikanska bolag.

Dividend Aristocrats är ett samlingsnamn på aktier i USA med minst 25 år av årsvis utdelningshöjning. Det finns många sådana i USA och det gillar jag. Historik är en bra vägvisare för framtiden och ett bolag med sunda nyckeltal och tex 30 år av pålitlig utdelningstillväxt kommer sannolikt höja även nästa år och nästa igen.

Utdelningen får jag i ur och skur, goda och dåliga tider. Till och med i kristider trillar utdelningen in. Detta är en oerhörd styrka, att konstant ha ett starkt kassaflöde in i portföljen. Pengar till sitt uppehälle eller pengar att köpa fler aktier för. Det går att argumentera att det är sak samma med aktier utan utdelning, man kan sälja av en liten bit åt gången istället för utdelning. Några invändningar mot detta är att det kostar pengar i form av courtage, En annan sak är att det tex i kristider när aktierna är i botten, krisvärderade, då är det inte så lockande att sälja när man får så dåligt betalt.

Min strategi skapar stora värden på lång sikt utan att ta allt för stor risk. Ja, det finns många olika strategier och många bra sådana. Jag är mycket nöjd med min strategi som passar mig och fungerar alldeles utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...