HCP

Det amerikanska fastighetsbolaget HCP som jag tills nyligen hade i portföljen, backade rejält i fredags och handlas nu till riktigt attraktiva nivåer. Vad jag kan se är det inget bolagsspecifikt som utlöst nedgången.
HCP är en REIT som äger vårdfastigheter som sjukhus, äldreboenden, osv. De har funnits länge och har väldigt fin historik. Med 29 år av regelbundna utdelningshöjningar är den en "Dividend Aristocrat".

Den stängde på 40,55 USD i fredags och med en utdelning om 2,18 USD är direktavkastningen ca 5,3%. I februari lär de höja utdelningen igen och en gissning är att den hamnar på 2,26 USD vilket ger ca 5,6% direktavkastning på nuvarande kurs.

Jag sålde som sagt HCP relativt nyligen. Det berodde främst på att jag ville vikta upp andra branscher i min väska och såg ett bra tillfälle att skifta över till mer AT&T. Jag gillar HCP, de har en riktigt bra verksamhet och fin historik. Utdelningen tar jag för mycket pålitlig. Så här hög direktavkastning med sannolik utdelningstillväxt, det lär vara ett bra innehav på många års sikt.

http://www.hcpi.com/

Utdelningstillväxt är en mycket viktig faktor för värdeökningen på lång sikt. Den är dessutom oerhört viktig för den som är beroende av utdelningar för sitt uppehälle. Inflationen gör att vi får mindre och mindre för varje krona. För att inte tappa köpkraft måste alltså utdelningen stiga stadigt. Utan utdelningstillväxt är man tvungen att löpande köpa mer aktier för att utdelningen skall växa.

Jag lägger stor vikt till detta i min portfölj. Jag har vissa innehav som har obefintlig utdelningstillväxt men väldigt hög direktavkastning. Andra innehav har mycket pålitlig och fin utdelningstillväxt och tillsammans blir de vad jag tycker är en riktigt fin portfölj =)
Jag planerar att öka i befintliga utdelningshöjare samt ta in fler för att sprida risk.

Uppdatering: Snubblade precis över den trevliga infon att sist gång jag köpte HCP var det till kurs: 37,53 USD och en dollarkurs om 6,44 kr =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...