Diversifiera

Bortsett från de innehav jag sorterar in under kategorin "fixed income" har jag för tillfället 10 st innehav i portföljen. Länk till portföljen: http://petrusko.blogspot.se/p/mina-innehav.html
Mina kärninnehav utgör drygt 50% av totala portföljen och det gör mig inte direkt nervös men på sikt kommer andelen troligtvis sjunka något. Detta då jag har för avsikt att ta in fler innehav för att sprida risk.

Min portfölj bjuder inte på en bra branschspridning, 64% i branschen "ekonomi" enligt mitt portföljprogram Hitta Kursvinnare. Där sorteras fastighetsaktier och dess preffar tillsammans med investmentbolagen i min väska in. Detta är i och för sig aningens missvisande då investmentbolagen i sig bjuder på riskspridning.

Nu tänker nog vissa av er som läser detta på Buffetts ord kring diversifiering, han har ju en gång sagt ungefär så här: diversifiering är endast för den okunnige. Jag är absolut ingen Buffett utan en vanlig småsparare. Min självinsikt är det inget fel på utan jag inser att jag själv är en "fiende" mot mitt kapitals utveckling.
Portföljen har kommit upp i en nivå där jag är mån om att bevara värde. Det är inte mitt mål att slå något index eller dyl utan jag siktar på en god totalavkastning jämfört med börsens historiska avkastning. Detta vill jag göra med ett rimligt risktagande.

Jag kommer fortsatt ha ett litet antal innehav som jag kategoriserar som kärninnehav och de kommer ha en större viktning än övriga innehav. Planen framåt är dels att ta in fler bolag i portföljen och att dessa skall bjuda på en större branschspridning. Andra delen är att jag kommer vara restriktiv med att öka i vissa innehav samtidigt som jag planerar att vikta upp tex Telia och AT&T som således sänker ekonomiviktningen i väskan.

Någonstans kring 15-20 st bolag vill jag nog komma upp i (fixed income ej inräknat).

Några stycken bolag jag finner intressanta för min portfölj (baserat på verksamhet, ej nuvarande värdering):
Axfood
Skistar
NCC
Johnson & Johnson
Clas Ohlson
Consolidated Edison
General Mills
Orion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...