Direktavkastning Snitt

Just nu handlas bolagen på Stockholmsbörsens Large Cap lista till 3,0% direktavkastning i snitt baserat på 2013 års utdelning. Siffran är sannolikt högre på 2014 års utdelning då allt pekar på höjda utdelningar för innevarande år men det ser vi ju inte förrns till våren.

På Mid Cap är siffran 2,3% och på Small Cap är direktavkastningen 2,0%.

För petruskoportföljen är direktavkastningen nu 4,87% och jag arbetar på att höja den ytterligare. Under en tid har jag undvikit att köpa aktier som sänker min genomsnittliga direktavkastning. Jag har även lagt en del fokus på placeringar med hög utdelning och ingen/liten kurspotential. Exempel på en sådan placering är SPFF, en ETF med placeringar i preferensaktier. Ett annat fokus för mig är att öka i placeringar med pålitlig utdelningstillväxt och exempel på sådana är Castellum och Realty Income.

Länk till en lista över mina innehav.
http://petrusko.blogspot.se/p/mina-innehav.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...